managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Chinese autofabrikanten verschuiven hun aandacht naar Afrika

Posted by managing21 on juni 27th, 2025

De beperkingen op de export naar de Verenigde Staten en Europa zetten Chinese autobouwers aan tot een wereldwijde zoektocht naar nieuwe markten. Daarbij richten de constructeurs vooral op het onderontwikkelde potentieel van Afrika te ontsluiten, met een focus op elektrische en hybride voertuigen. Dat hebben verschillende experts tegenover het persbureau Reuters gezegd.

Hoewel er in Afrika meer dan een miljard mensen wonen, hebben lage inkomens en hoge invoerrechten fabrikanten lange tijd belemmerd om op het continent meer wagens te verkopen. De onbetrouwbare beschikbaarheid van elektriciteit en een gebrek aan laadinfrastructuur hebben bovendien de Afrikaanse acceptatie van elektrische voertuigen belemmerd. Maar bedrijven zoals Byd, Chery Auto en Great Wall Motor (GWM) proberen lage prijzen in te zetten om in Afrika vooruitgang te boeken. Een uitbreiding in Zuid-Afrika wordt daarbij gebruikt als een springplank voor een verdere Afrikaanse groei.

“We beschouwen Zuid-Afrika als een bijzonder belangrijke markt voor onze wereldwijde expansie”, beklemtoonde Tony Liu, chief executive van Chery South Africa. Zuid-Afrika is de meest ontwikkelde automarkt van het continent. Momenteel zijn er veertien Chinese automerken in Zuid-Afrika actief. Die Zuid-Afrikaanse activiteiten werden pas vorig jaar gelanceerd. Ook DongFeng, Leapmotor, Dayun en Changan, willen binnenkort de Afrikaanse markt betreden.

“Naarmate nieuwe partijen zich vestigen, onderzoeken ook meer gevestigde bedrijven de mogelijkheden om auto’s lokaal te produceren, waardoor ze kunnen profiteren van een stimuleringsprogramma van de overheid, waarbij kortingen worden aangeboden op voertuigen die lokaal zijn geproduceerd”, merkt Reuters op.

“Chery gaf aan lokale partnerschappen of de plaatselijke bouw van een eigen fabriek in Zuid-Afrika te overwegen. Dat zou moeten leiden tot een productie voor de Zuid-Afrikaanse markt en een export naar de rest van het continent en mogelijk Europa. Omada & Jaecoo, een premiumdochter van Chery, zou in Zuid-Afrika eveneens haalbaarheidsstudies uitvoeren. 

Great Wall, op het gebied van omzet de grootste Chinese autofabrikant in Zuid-Afrika, vond het naar eigen zeggen tot nu toe niet zinvol om de productie van componenten te lokaliseren. Import vanuit China bleef immers goedkoper, maar dat lijkt nu – onder invloed van schaalvoordelen – te veranderen. Er wordt nu gedacht aan een outsourcing naar een lokale fabrikant of het opzetten van een semi-demontabele fabriek, die gedeeltelijk voorgeassembleerde kits zou omzetten in complete voertuigen.

Enorm groeipotentieel

Chinese autofabrikanten, die midden in een snelle omschakeling naar elektrische auto’s en hybride productie zitten, worden geconfronteerd met groeiende obstakels in de Verenigde Staten en Europa. De groei van de verkoop van nieuwe elektrische auto’s verloopt in veel rijke markten trager dan verwacht. De hoge heffingen van de Europese Unie en de Verenigde Staten op de import van in China geproduceerde elektrische auto’s, hebben hun belangrijkste concurrentievoordeel – de lagere prijs – tenietgedaan. Pogingen om grote opkomende markten zoals India en Brazilië te betreden, zijn ook ingewikkeld gebleken.

Hoewel de Afrikaanse markt nog steeds relatief beperkt blijft, maken bronnen in de industrie gewag van een enorm groeipotentieel. Zuid-Afrika, een markt die lange tijd werd gedomineerd door merken als Volkswagen en Toyota, produceerde vorig jaar iets minder dan 600.000 auto’s. Maar de overheid schat dat de productie tegen 2035 kan groeien tot 1,5 miljoen eenheden, mits de juiste prikkels worden gegeven. Experts van de Association of African Automotive Manufacturers voerden aan dat de potentiële markt voor de Afrikaanse Sub-Sahara tot een volume tussen drie en vier miljoen nieuwe auto’s per jaar zou kunnen uitgroeien.

Experts beschouwen plugin hybrides als cruciaal voor hun strategie voor Afrika. “Voertuigen met batterijen zijn in Zuid-Afrika niet echt van de grond gekomen”, benadrukte Hans Greyling, general manager Zuid-Afrika bij Omoda & Jaecoo. “We kijken nu meer naar traditionele hybrides of plugin-hybrides.”

De Zuid-Afrikaanse verkoop van elektrische wagens, met inbegrip van hybrides, heeft vorig jaar een verdubbeling gekend tegenover het jaar voordien. De sector vertegenwoordigde 3 procent van de totale verkoop van nieuwe auto’s in Zuid-Afrika. Hoewel de aantallen nog beperkt – 15.611 voertuigen – blijven, voelen Chinese bedrijven zich door de trend aangemoedigd. “Op basis van onze ervaring in China zal de vraag explosief toenemen zodra het marktaandeel van de sector tot 10 procent is opgelopen”, beklemtoonde Tony Liu.

Chinese autofabrikanten worden geconfronteerd met scepsis bij consumenten over de kwaliteit, de beschikbaarheid van reserveonderdelen en de ongeteste restwaarde van hun voertuigen. Maar ze rekenen erop dat prijs en geavanceerde technologie hen onderscheiden van de traditionele Afrikaanse marktleiders en richten zich op het aanbieden van plugin hybrides en elektrische auto’s met een basisprijs van minder dan 22.500 dollar.

“Zolang deze wagens betaalbaar blijven vanuit een kostenperspectief, zullen ze zich onderscheiden van oudere merken met vergelijkbare specificaties”, betoogde Greg Cress, autospecialist bij consultant Accenture. Steve Chang, algemeen directeur van Byd Auto Zuid-Afrika, zei dat hij zich niet laat afschrikken door de trage adoptie van elektrische auto’s en de Afrikaanse markt voor voertuigen met verbrandingsmotoren. Hij verwacht snel een grote omschakeling van verbrandingsmotoren naar een elektrische aandrijving. “Afrika is een bijzonder grote markt”, beklemtoonde hij.