managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Verenigde Staten moeten sneller werk maken van regels voor zelfrijdende auto’s

Posted by managing21 on juni 27th, 2025

In de Verenigde Staten willen grote autofabrikanten dat het Congres en de regering van president Donald Trump sneller actie ondernemen om de inzet van autonome voertuigen zonder menselijke besturing te vergemakkelijken. Dat heeft de Alliance for Automotive Innovation gezegd in een reactie op toenemende berichten over tests met robotaxis.

Het Amerikaanse Congres is al jaren verdeeld over de vraag of er wetgeving moet worden aangenomen om obstakels bij de inzet van robotaxis aan te pakken, terwijl de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) nagelaten heeft om snel veiligheidsregels te herschrijven.

“De autosector heeft een functionerende en effectieve toezichthouder op autoveiligheid nodig, maar die is er momenteel niet”, betoogde John Bozzella, chief executive van de Alliance for Automotive Innovation, tijdens een hoorzitting in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. “De instantie is onvoldoende wendbaar. De vorming van regelgeving – indien die er al komt – loopt veel te traag.”

Jeff Farrah, directeur van de Autonomous Vehicle Industry Association, drong er bij het Congres op aan om de lang uitgestelde landelijke wetgeving aan te nemen, zodat de Verenigde Staten wereldwijd het voortouw zouden kunnen nemen op het gebied van zelfrijdende auto’s. “China stelt zich op dit vlak bijzonder agressief op”, waarschuwde Farrah. “We vechten met één hand op de rug gebonden.”

Bedrijven dringen al jaren aan op meer actie. Sean Duffy, de Amerikaanse minister van transport, betoogde in april dat een nieuw kader voor het ministerie om zelfrijdende auto’s te stimuleren Amerikaanse autofabrikanten zou kunnen helpen om met Chinese rivalen te concurreren.

Kritiek

De National Highway Traffic Safety Administration gaf recent te kennen de beoordeling van verzoeken van autofabrikanten om zelfrijdende auto’s zonder menselijke bedieningselementen zoals stuurwielen, rempedalen of spiegels in te zetten, te zullen versnellen.

De Democratische volksvertegenwoordiger Frank Pallone (New Jersey), citeerde rapporten waaruit blijkt dat de NHTSA dit jaar maar liefst 35 procent van haar deskundige personeel door ontslagen of een vrijwillig vertrek is kwijtgeraakt, wat volgens hem het functioneren van de instantie in gevaar brengt. De NHTSA reageerde dat er aanzienlijk minder mensen zijn vertrokken dan Pallone suggereerde en benadrukte dat de organisatie nog steeds over voldoende personeel beschikt om alle cruciale werkzaamheden te blijven uitvoeren. Tevens werd aangevoerd dat de afdeling voor autonome veiligheid wordt versterkt.

Het aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten ligt nog steeds aanzienlijk hoger dan vóór de uitbraak van de covid-pandemie. Vorig jaar verloren in de Amerikaanse wegverkeer 39.345 mensen het leven. Dat betekende weliswaar een daling met 3,8 procent tegenover het jaar voordien, maar de tol blijft aanzienlijk zwaarder dan de 36.355 overlijdens die in 2019 moesten worden genoteerd. Het aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten ligt ook twee keer hoger dan het gemiddelde in andere landen met een hoog inkomen.

“De NHTSA slaagt er niet in om de situatie aan te pakken”, beklemtoonde David Harkey, voorzitter van het Insurance Institute for Highway Safety, tijdens de hoorzitting in het Huis van Afgevaardigden. “De voorbije jaren heeft de organisatie haar werk met een gebrek aan urgentie aangepakt en gebruikgemaakt van gebrekkige methodologieën die de veiligheidsvoordelen van overduidelijk nuttige interventies onderschatten.”

De NHTSA verzuimt volgens critici systematisch om regelgeving op te stellen, zelfs wanneer het Congres haar daartoe opdracht geeft. Bovendien wordt erop gewezen dat de instelling het jarenlang heeft moeten stellen zonder een leider die door de Senaat was bevestigd.

Meer over dit onderwerp: