managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Europeanen opteren steeds vaker voor rustige reisbestemmingen

Posted by managing21 on juli 18th, 2025

Reizen blijft voor Europeanen een topprioriteit. Uit een rapport van de European Travel Commission (ETC) blijkt immers dat 77 procent van de Europeanen van plan was om tussen juni en november dit jaar minstens één reis te maken. Ondanks de aanhoudende economische druk is het merendeel van de respondenten van plan om zijn vakantiebudget op peil te houden of zelfs te verhogen.

De reislust blijft hoog in alle leeftijdsgroepen. De sterkste interesse wordt opgetekend bij de vijfenvijftigplussers. In die leeftijdsgroep is 82 procent een reis te ondernemen. Daarna volgen de categorieën met een leeftijd tussen 45 en 54 jaar (79 procent) en tussen 35 en 44 jaar (78 procent). Hoewel de reisintenties onder jongeren tussen achttien en vierentwintig jaar wat lager ligt, plant ook in die categorie nog steeds 66 procent een reis, ondanks de financiële of tijdsgebonden belemmeringen die op deze bevolkingsgroep weegt.

“De resultaten van het onderzoek tonen aan dat Europeanen, ondanks veranderende economische en sociale omstandigheden, niet willen inboeten op reizen”, benadrukte Miguel Sanz, voorzitter van de European Travel Commission. “Europeanen geven bovendien steeds vaker de voorkeur aan rustige bestemmingen en reizen buiten het hoogseizoen. Bestemmingen zouden hierop moeten inspelen door minder drukke en alternatieve ervaringen te promoten, vooral tijdens de tussenseizoenen. Ook zou de duurzame marketing voor Europese reizigers moeten worden versterkt. Op die manier kan de sector beter inspelen op de veranderende verwachtingen en tegelijkertijd een evenwichtiger en veerkrachtiger toerismesector in Europa opbouwen.”

Juli en augustus blijven de populairste zomermaanden. Telkens een kwart van de Europeanen zegt voor één van die maanden een voorkeur te hebben. Maar met een score van 22 procent wint ook de maand september terrein. De sterke voorkeur voor reizen in de vroege herfst toont aan dat veel reizigers openstaan voor reizen buiten het hoogseizoen, vaak aangetrokken door aangenamer weersomstandigheden, een kleinere drukte en een betere verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Tevens bleek dat 91 procent van de ondervraagden aangaf van plan te zijn om de volgende maanden binnen Europa te reizen. Slechts 8 procent overweegt een bestemming buiten Europa. Dat fenomeen moet volgens de onderzoekers waarschijnlijk aan de hogere kosten en de geopolitieke onzekerheid worden toegeschreven.

Binnen Europa blijft de interesse in binnenlandse reizen (26 procent) en reizen naar buurlanden (33 procent) stabiel. Toch blijkt 32 procent voor verder gelegen Europese bestemmingen te kiezen. De groep blijkt bovendien in omvang te groeien. Tegenover de zomer van vorig jaar was er immers sprake van een stijging met 5 procent. Deze verschuiving lijkt te worden gedreven door een verlangen naar cultureel andere ervaringen, binnen de vertrouwde, veilige en toegankelijke context van Europa.

De Middellandse Zee blijft de populairste regio voor vakanties. Spanje voert daarbij met een score van 13 procent de lijst aan, gevolgd door Italië (10 procent), Frankrijk (8 procent) en Griekenland (6 procent).

Rustige bestemmingen

Europeanen zijn zich steeds bewuster van de ongelijke spreiding van toeristenstromen, zowel geografisch als seizoensgebonden. De bezorgdheid over een overdaad aan toeristen op favoriete locaties is sinds de zomer van vorig jaar met 3 procent toegenomen. Tegelijkertijd is het aandeel reizigers dat bewust kiest voor minder drukke bestemmingen tot 11 procent gestegen. Dat betekent een stijging met 4 procent tegenover vorig jaar.

In lijn met deze trend is 55 procent van de Europeanen van plan zijn zomervakantie dit jaar door te brengen op minder bekende of alternatieve bestemmingen, vergeleken met 48 procent vorig jaar. De interesse in traditionele toeristische hotspots daalde evenredig en wordt nu gekozen door 45 procent van de ondervraagden.

Vliegen blijft de populairste vorm van vervoer en wordt door 53 procent van de ondervraagden gekozen. Deze optie wordt vooral gewaardeerd voor zijn snelheid (27 procent) en betaalbaarheid (21 procent). De vervoerskeuze wordt echter door de opkomst van minder bekende bestemmingen beïnvloed. Inmiddels blijkt 32 procent van de Europeanen voor een verplaatsing met de auto te opteren. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover vorig jaar. De optie wordt vooral gekozen omwille van zijn flexibiliteit en comfort en een betere toegang tot locaties die met het openbaar vervoer moeilijk bereikbaar zijn..

Ondanks de economische onzekerheden wil 62 procent van de Europeanen zijn reisbudget op peil te houden, terwijl 22 procent verwacht meer te zullen uitgeven. “Dit onderstreept de belangrijke plaats van reizen in het leven van mensen”, stippen de onderzoekers aan. Over het algemeen blijven de vakantiebudgetten vergelijkbaar met vorig jaar. Wel bleek de groep met een budget van 1.500 euro tot 2.500 euro per personen tegenover vorig jaar met 3 procent te zijn gegroeid. Dit prijssegment wordt nu door het grootste deel van ondervraagden geciteerd.

Bij de bestedingen op de vakantiebestemming staan accommodatie (32 procent) en eten en drinken (24 procent) bovenaan. De voorkeuren verschillen echter per leeftijdsgroep. De leeftijdscategorie boven 45 jaar geeft de voorkeur aan comfort en dineren, terwijl jongeren onder de leeftijdsgrens van 35 procent meer gericht zijn op ervaringen, zoals activiteiten, winkelen en wellness.