managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Spotify rekent op 710 miljoen actieve gebruikers per maand

Posted by managing21 on juli 29th, 2025

De Zweedse muziekdienst Spotify heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar meer betalende abonnees binnengehaald dan verwacht, maar zag zich tegelijkertijd geconfronteerd met een onverwacht verlies. Het bedrijf eindigde het kwartaal met 276 miljoen betalende abonnees, tegenover 268 miljoen premium-gebruikers op het einde van het eerste kwartaal. Het aantal maandelijks actieve klanten groeide naar 696 miljoen gebruikers. Ook dat cijfer lag boven de algemene verwachting.

De groei overtrof de eigen prognoses van Spotify, dat had gerekend op 273 miljoen premium-abonnees en 689 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. “In de eerste helft dit jaar groeide het netto aantal abonnees met meer dan 30 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar,” merkte het bedrijf op. “De groei van het aantal maandelijkse actieve gebruikers werd breed gedragen, waarbij onder meer een toename kon worden opgemerkt in onder meer Latijns-Amerika, Europa en een aantal markten in de rest van de wereld.”

Toch wist Spotify – ondanks prijsverhogingen, kostenbesparingen en een strategische afbouw van exclusieve podcast-deals – de winstverwachtingen niet waar te maken. De winstvoorspellingen waren logisch, want Spotify had de jongste tijd immers verschillende maatregelen genomen om de winstgevendheid te verbeteren.

Onder meer verhoogde het bedrijf de prijzen van zijn abonnementen werd in een aantal kosten, zoals personeelsuitgaven, gesneden. Daarnaast veranderde Spotify ook zijn strategie rond podcasts. Eerder had het bedrijf belangrijke investeringen gedaan in exclusieve deals met bekende podcasters, maar nu wordt vaker voor niet-exclusieve samenwerkingen gekozen. Dit betekent dat populaire podcasts nog wel op Spotify kunnen worden beluisterd, maar daarover geen exclusieve rechten meer worden afgesproken. Dit bespaart Spotify veel geld, zonder veel luisteraars te verliezen.

Toch bleken die inspanningen deze keer niet genoeg om een kwartaalwinst te realiseren. Ondanks alle maatregelen om het rendement te verbeteren, sloot Spotify het kwartaal af met een verlies van 86 miljoen euro, tegenover een winst van 274 miljoen euro tijdens dezelfde periode vorig jaar. De verliezen zijn vooral toe te schrijven aan een stijging van de operationele kosten met 8 procent tot 914 miljoen euro. Deze kostenstijging omvat onder meer hogere uitgaven voor personeel, professionele diensten en marketing. 

Aandelenkoers

Daarnaast is er ook de impact een minder bekende maar opvallende factor. Daarbij wordt verwezen naar werkgeverslasten – zoals sociale premies en loonheffingen – die in sommige landen automatisch oplopen wanneer de aandelenkoers van een bedrijf stijgt. Omdat het aandeel Spotify onlangs sterk is gestegen, moest het bedrijf dus ook over personeelsbeloningen, zoals aandelenopties, meer sociale lasten betalen. Dit betekent eigenlijk dat Spotify door zijn eigen succes op de beurs financieel werd getroffen.

Het aandeel bereikte recent nog een recordhoogte van 785 dollar, waarmee de marktwaarde van Spotify op ongeveer 160 miljard dollar uitkwam. Die stijging leidde echter ook tot hogere sociale lasten, waardoor het bedrijfsresultaat onder druk kwam.

De totale omzet van Spotify steeg met 10 procent naar 4,19 miljard euro, gedreven door een groei van 12 procent in de premium-inkomsten. Daartegenover stond een lichte daling in advertentie-inkomsten, een segment dat door Spotify als een groeikans wordt gezien.

Daniel Ek, chief executive van Spotify, liet zich optimistisch uit over de vooruitzichten van het bedrijf. “Mensen komen naar Spotify en blijven ook trouw aan het platform”, benadrukte hij. “Door zijn constante vernieuwing creëert Spotify steeds meer waarde voor de nagenoeg 700 miljoen mensen die op het platform actief zijn. Die waarde trekt niet alleen nieuwe gebruikers aan, maar bezorgt bovendien de hele sector – van muziek en podcasts tot luisterboeken – een stimulans.”

Spotify verwacht op het einde van het derde kwartaal van dit jaar 710 miljoen maandelijkse actieve gebruikers te zullen hebben. Het platform zou dan ook kunnen rekenen op 281 betalende abonnees.