Porsche schroeft tempo voor uitrol elektrische vloot terug
Posted by managing21 on september 20th, 2025
De Duitse autobouwer Porsche heeft aangekondigd zijn plannen voor de uitrol van elektrische voertuigen terug te schroeven. De sportwagenfabrikant wijst op afnemende vraag, de druk op de Chinese markt en hogere Amerikaanse invoerheffingen. Het besluit dwingt zowel Porsche als zijn moederbedrijf Volkswagen tot een forse verlaging van de winstverwachtingen voor het lopende jaar.
Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, rekent op een financiële tegenvaller van 5,1 miljard euro. De impact volgt uit een brede herziening van het productaanbod, waarbij de introductie van bepaalde elektrische modellen wordt uitgesteld ten gunste van hybrides en auto’s met verbrandingsmotor. Voor Porsche betekent deze verschuiving naar verwachting een daling van het operationeel resultaat met maximaal 1,8 miljard euro dit jaar.
“De automarkt verandert ingrijpend”, benadrukte Oliver Blume, topman van zowel Porsche als Volkswagen. “De vraag naar exclusieve elektrische voertuigen neemt duidelijk af. We hebben strategische keuzes gemaakt en moeten die nu uitvoeren. Het wordt een lange en zware weg.”
Porsche kondigde aan de lancering van bepaalde volledig elektrische modellen uit te stellen. Een nieuwe suv-type boven de Cayenne zal bij zijn introductie geen elektrische versie hebben, maar alleen met een hybride aandrijving of een verbrandingsmotor op de markt komen. Daardoor verlaagde de sportwagenfabrikant zijn winstverwachtingen voor het lopende jaar.
Er wordt nu nog op een winstmarge van maximum amper 2 procent gerekend. Eerder was gewag gemaakt van een marge tussen 5 procent en 7 procent. De winstmarge op middellange termijn wordt herleid tot 15 procent. Eerder was er sprake van een marge tussen 15 procent en 17 procent. Volgens analisten komt Porsche daarmee in een lastig parket. “Dit zijn marges die men bij een luxemerk – zeker niet bij een succesvol merk – niet verwacht”, benadrukte Patrick Hummel, analist bij de UBS Group.
Daarnaast verlengt Porsche de productie van bestaande modellen met verbrandingsmotoren of een hybride aandrijving – waaronder de Panamera – tot ver in de jaren dertig. Blume gaf aan te hopen op meer flexibiliteit vanuit de Europese Commissie rond het doel van een volledige uitstootreductie bij nieuwe auto’s en bestelwagens vanaf het midden van het volgend decennium.
Ook de Porsche Holding, de houdstermaatschappij en grootste aandeelhouder van Volkswagen, verlaagde zijn winstverwachting. Volkswagen zelf maakt nu gewag van een winstmarge tussen 2 procent en 3 procent. Eerder was gerekend op een niveau tussen 4 procent en 5 procent.
Ondertussen lopen de gesprekken tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten over een verlaging van Amerikaanse invoerheffingen van 27,5 procent naar 15 procent. Volgens Blume kan dit proces echter nog verscheidene weken duren. Volkswagen onderhandelt daarnaast met de Amerikaanse overheid over een investeringspakket dat mogelijk ook Porsche ten goede komt, al gaf Blume daarover geen details.