managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Impact Donald Trump op Amerikaanse autoproductie laat nog op zicht wachten

Posted by managing21 on september 30th, 2025

In de Verenigde Staten mag de automobielsector zich verheugen in de bouw van talloze nieuwe fabrieken. Daar zullen in de toekomst Amerikaanse voertuigen voor de wereldwijde markten worden geproduceerd. Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump herhaaldelijk benadrukt, maar die beweringen worden vooralsnog niet door de autobouwers bevestigd.

Donald Trump heeft de voorbije maanden herhaaldelijk geklaagd dat de nationale automobielindustrie met een dalende productie moest afrekenen. Hij verwees daarbij naar goedkope concurrentie uit het buitenland. Een dreiging met heffingen moest ertoe leiden dat die buitenlandse productie opnieuw naar de Verenigde Staten wordt overgeheveld. Die benadering heeft volgens Trump zijn vruchten afgeworpen. “Er worden momenteel in de Verenigde Staten heel wat nieuwe autofabrieken – onder meer uit China en Mexico – gebouwd of ontworpen”, betoogde Trump.

Analisten merken echter op dat er momenteel in de Verenigde Staten weinig aanwijzingen kunnen worden gevonden voor een golf aan nieuwe autofabrieken. “In plaats daarvan voeren autofabrikanten vooral aanpassingen uit in bestaande vestigingen”, stippen zij aan. “Daarmee spelen zij in op twee pijlers van het beleid dat tijdens de tweede ambtsperiode van Trump – importheffingen en een beleid dat ongunstig is voor elektrische voertuigen – centraal blijkt te staan.

Om invoerheffingen te vermijden, zetten sommige constructeurs ongebruikte fabrieksruimten in de Verenigde Staten opnieuw in voor de productie van voertuigen die eerder werden geïmporteerd en nu extra belastingen krijgen opgelegd. Onder meer Nissan gaf daarbij aan een aantal modellen in Tennessee en Mississippi te zullen produceren, terwijl de import uit Japan wordt teruggeschroefd. 

De invoer van Japanse auto’s in de Verenigde Staten worden momenteel met een importheffing van 15 procent belast. “We zien vooral dat onderbenutte fabrieken worden gevuld met modellen die voorheen werden ingevoerd”, betoogde Sam Fiorani, vicevoorzitter van onderzoeksbureau AutoForecast Solutions. “Er is echter geen sprake van een hausse in nieuwbouw.”

Tegelijkertijd trekken veel autofabrikanten zich terug uit eerder gedane verplichtingen op het gebied van elektrische voertuigen en verschuiven ze hun focus opnieuw naar wagens met een verbrandingsmotor. “Een groot deel van de recent aangekondigde investeringen zijn in feite terugdraaien van projecten rond elektrische wagens die tijdens het presidentschap van Joe Biden waren gepresenteerd”, stippen de analisten aan. Onder meer General Motors kondigde in juni aan een fabriek bij Detroit te zullen ombouwen.

Historische investeringen?

De grootschalige investeringen in elektrische auto’s de voorbije jaren zorgden onder Joe Biden voor een scherpe stijging in fabrieksuitgaven. Uit cijfers van het adviesbureau AlixPartners blijkt dat de autobouwers General Motors, Ford, Stellantis, Tesla, Rivian en Lucid tijdens de eerste ambtsperiode van Donald Trump jaarlijks gemiddeld 21 miljard dollar investeerden. Onder Biden steeg dat naar gemiddeld 38 miljard dollar per jaar, grotendeels in de productie van elektrische wagens en batterijen.

Al voor de overwinning van Donald Trump tijdens de presidentsverkiezing in 2024 begonnen autofabrikanten hun plannen voor elektrische voertuigen terug te schalen. De vraag bleek immers lager te liggen dan eerder werd ingeschat. Bestuurders verwachten dat het beleid van Trump de belangstelling voor elektrische auto’s verder zal afremmen.

Trump heeft de economie tot hoeksteen van zijn politieke profiel gemaakt, met een grote nadruk op invoerheffingen, een deregulering en beloften van industriële heropleving. Volgens een woordvoerder van het Witte Huis heeft het economisch beleid van Trump al tot historische investeringen in de Amerikaanse automobielindustrie en miljarden aan lagere regeldruk geleid. “Wanneer deze beleidsmaatregelen en Trumps ongeëvenaarde handelsakkoorden met de Europese Unie, Japan en anderen effect sorteren, zullen auto’s van de band rollen in Detroit voor showrooms in Tokio, Frankfurt en Parijs”, beloofde woordvoerder Kush Desai.

Het Witte Huis wijst erop dat de import van auto’s, motoren en onderdelen sinds het eerste kwartaal van dit jaar met circa 10 procent is gedaald tot 421,4 miljard dollar. De Amerikaanse autoproductie ligt dit jaar zo’n 4 procent hoger, al blijven de cijfers onder het gemiddelde van het afgelopen decennium.

David Adams, voorzitter van Global Automakers of Canada, weerspreekt echter de beweringen van Trump dat fabrikanten Canada voor de Verenigde Staten verlaten. Volgens hem blijven de banen in Canada stabiel. “Het idee dat iedereen Canada de rug toekeert om in de Verenigde Staten te produceren, strookt niet met de werkelijkheid”, zei Adams. Wel waarschuwde hij dat de agressieve heffingen van Trump de Noord-Amerikaanse autoproductie uiteindelijk kunnen herschikken, maar hij voegde eraan toe dat er van die situatie momenteel nog geen sprake is.