managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Galileo moet rendabel zijn

Posted by managing21 on juli 6th, 2007

Het Europese navigatiesysteem Galileo moet winstgevend zijn. Dat zegt de nieuwe Britse transportminister Rosie Winterton. De Europese satellietnavigatie worstelt immers met talloze problemen en de privésector lijkt er niet echt voor warm te lopen omdat er weinig of geen inkomsten in het vooruitzicht worden gesteld. Dat betekent dat het hele project gedragen zou moeten worden door de openbare sector, maar ook daar is niet iedereen voorstander van.

“Galileo was oorspronkelijk voorzien als een publiek-private samenwerking tussen de Europese Unie en een aantal Europese bedrijven,” aldus het magazine The Register. “Gehoopt werd dat de zware investeringen uit de privésector gecompenseerd zouden kunnen worden door klanten te laten betalen voor het gebruik van het navigatiesysteem. Maar het wordt de jongste maanden steeds duidelijker dat de industrie niet gelooft dat iemand zal willen betalen.”

Galileo moet immers optornen tegen het GPS-systeem, dat door het Amerikaanse leger financieel wordt ondersteund en gratis kan gebruikt worden. Omdat er geen inkomsten in het vooruitzicht zijn, zijn de industriële partners niet geneigd om zwaar te investeren in het Europese project. Onderhandeling tussen de industrie en de Europes Commissie zijn ondertussen al opgeschort.

Vorig maand werd op een vergadering van de Europese transportministers besloten dat Galileo helemaal door de publieke sector zou gedragen worden. Daarbij werd onder meer voorgesteld dat militaire gebruikers voor Galileo zouden betalen, maar ook zij kunnen gratis van het Amerikaanse systeem gebruik maken. Meer gedetailleerde overeenkomsten zouden echter pas in het najaar worden afgesloten.

Galileo presenteert zich als een nauwkeuriger navigatiesysteem dan zijn Amerikaanse tegenhanger. “Maar het Global Positioning Systeem zal binnenkort worden opgewaardeerd, waardoor Galileo ook dat voordeel kwijt raakt,” aldus The Register. “Bovendien heeft men slechts in uitzonderlijke situaties de precisie nodig die Galileo aanbiedt en daarvoor zijn inmiddels al andere technieken op de markt.”

Ook technisch wordt door sommigen aan de kwaliteit van Galileo getwijfeld. De voormalige Britse transportminister Stephen Ladyman had omwille van al die problemen het Galileo-project te schrappen. Zijn opvolgster Rosie Winterton zegt niet zover te willen gaan, maar ze voert wel aan dat Galileo betaalbaar moet blijven en een meerwaarde moet bieden voor het geïnvesteerde geld.