managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Indiërs verlekkerd op zware bieren

Posted by managing21 on juli 6th, 2007

De Amerikaanse brouwgroep Anheuser-Busch wil zich in de toekomst meer richten op buitenlandse markten, zoals India en China. Dat heeft het bedrijf aangekondigd tijdens de lancering van het Budweiser-bier in India. Op dit ogenblik vormen die buitenlandse activiteiten minder dan tien procent van de totale inkomsten van de brouwgroep, maar kent wel een veel snellere groei dan de Amerikaanse markt.

Anheuser-Busch is al enkele actief in China, maar daarnaast is India tot nu toe het enige andere Aziatische land waar de Amerikaanse groep heeft geïnvesteerd in een brouwerij. Daarbij werd een samenwerking aangegaan met Crown Beers, dat de bieren van Anheuser-Busch in India zal brouwen en verkopen. Daarvoor werd in de deelstaat Andhra Pradehsh een brouwerij met een capaciteit van 500.000 hectoliter gebouwd.

Crown Beers lanceerde in India ook het Armstrong-merk, een bier met een hoog alcoholgehalte. Het bier wordt speciaal gebrouwen voor de Indische markt, waar zware bieren een aandeel van tweederde hebben. Maar het gemiddelde jaarlijkse bierverbruik van een Indiër bedraagt amper één liter, tegenover vierentwintig liter in China en meer dan tachtig liter in de Verenigde Staten.

Op dit ogenblik wordt in India jaarlijks ongeveer zeven miljoen hectoliter bier verkocht. Het bierverbruik is er de voorlijke vijf jaar echter telkens met twaalf procent gestegen. Maar door de hoge taksen en strenge productienormen liggen de bierprijzen in India relatief hoog en bedragen ze verscheidene keren meer dan de Chinese bierprijzen. Toch liggen de winsten in India hoger dan in China, maar wel lager dan het wereldgemiddelde.

In China heeft Anheuser-Busch al ongeveer 1,3 miljard dollar geïnvesteerd. De Amerikaanse groep bouwt er nu zijn vijftiende brouwerij. Ook voor India zijn er nog extra investeringen voorzien.