managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Protectionisten zijn politieke analfabeten

Posted by managing21 on september 14th, 2007

De toplui van grote bedrijven moeten zich duidelijker uitspreken tegen protectionisme. Dat zegt Neville Isdell, de topman van het frisdrankenconcern Coca-Cola. Indien zij het grote publiek en de politici niet van het nut van vrijhandel kunnen overtuigen, zullen volgens Isdell zowel de wereldwijde economische groei als de winstmarges van de bedrijven getroffen worden.

In de Verenigde Staten gaan er stemmen om op zich protectionistischer op te stellen, uit angst dat lage loonlanden zoals China en India de Amerikaanse economie zouden kunnen schaden. Volgens Isdell zijn de tegenstanders van vrijhandel economische analfabeten. “Er moeten meer inspanningen gedaan worden om de vrijhandel te stimuleren, want anders zal de wereldwijde economie daar onder te lijden hebben,” vertelde hij aan The Financial Times.

De industriekapiteins moeten volgens Isdell zich duidelijker uitspreken tegen protectionisme. “We hebben ons teveel de jongste tijd teveel op de achtergrond gehouden,” aldus nog Isdell. “Na de grote schandalen zoals met Enron hebben we teveel teruggetrokken, maar we moeten weer opnieuw op de voorgrond treden. Anders slagen we er niet in om de politiek duidelijk te maken dat protectionisme geen goede oplossing is.”