managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Online catalogus is algemeen aanvaard

Posted by managing21 on september 17th, 2007

Meer dan de helft van alle catalogus-verspreiders hebben hun online en offline activiteiten volledig geïntegreerd. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van de Direct Marketing Association. Daarnaast wordt opgemerkt dat het internet nu al 44 procent van alle omzet binnen de sector vertegenwoordigt. In 2005 was dat nog 39 procent. De onderzoekers stellen dan ook dat de sector beseft hoe belangrijk het internet is geworden.

“De sector heeft beseft dat de consument bij zijn interactie met een bedrijf gebruik wil maken met geïntegreerde systemen die op alle vlakken gelijklopend zijn,” stippen de onderzoekers aan. “Dat was nochtans geen evidentie, want lange tijd dachten ze dat het internet een andere prijszetting en promotievormen nodig had. Van die visie is men ondertussen echter duidelijk afgestapt.”

Meer dan 80 procent van alle ondervraagde catalogus-verspreiders zei dit jaar e-mail promoties te zullen voeren, gevolgd door kortingen (67 procent), waardebonnen (38 procent) en prijspromoties (33 procent). Meer dan 40 procent zegt gratis thuisbezorging van de bestelde goederen als een vorm van promotie te zullen aanbieden. De e-cataloog was voor 45 procent het belangrijkste marketing-kanaal, gevolgd door een gedrukte catalogus (33 procent) en de winkellocatie (22 procent).