managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Verkopers boos op eBay-advertenties

Posted by managing21 on oktober 8th, 2007

Verkopers van producten op eBay klagen steeds meer over de contextuele advertenties op de veilingsite. Die tonen steeds vaker dezelfde producten als op hun veilingpagina’s, waardoor ze een aantal verkoopskansen missen. Ebay werkt sinds vorig jaar samen met Yahoo en Google die via hun advertentienetwerken meer inkomsten genereren voor de drukbezochte veilingsite. Professionale verkopers op de veilingsite zijn daar echter niet gelukkig mee.

“Wij vinden die advertenties schadelijk,” aldus Jonathan Garriss, voorzitter van de vereniging van professionele eBay-verkopers (PESA), tegenover het magazine PCWorld. Garriss benadrukte daarbij dat eBay op kap van de verkopers profiteert van groeiende reclame-opbrengsten. In het tweede kwartaal leverden de advertenties de veilingsite 75 miljoen dollar op. Dat is 96 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De verkopers maken zich vooral zorgen omdat de advertenties zich steeds beter aanpassen aan de context. Daardoor komt het vaak voor dat er op een veilingpagina een advertentie staat met een aanbieding voor eenzelfde product op een andere site. “Bezoekers van eBay zouden daardoor wegklikken en het product elders aanschaffen,” aldus het magazine Emerce. Garriss schat dat bezoekers tijdens het tweede kwartaal 25 miljoen keer op de advertenties hebben geklikt.

De veilingsite zegt op de hoogte te zijn van de toenemende bezwaren, maar stelt dat de verkopers zich onterecht zorgen maken. “Onze eerste prioriteit is altijd om kopers op de site te stimuleren te klikken op de producten die onze verkopers aanbieden,” aldus een eBay-woordvoerder. “Als onze verkopers geen succes hebben, betalen ze ons niet en zijn wij als bedrijf niet succesvol.”