managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Mooie toekomst voor luxemerken

Posted by managing21 on oktober 9th, 2007

De markt van de luxe merken zullen de volgende vijf jaar een opmerkelijke groei kennen. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Verdict Research. De luxesector zou over vijf jaar een wereldwijde omzet halen van 450 miljard dollar. Dat is een groei met 71 procent tegenover het huidige niveau. Ook op de volwassen West-Europese markt zal die groei zich volgens de onderzoekers doorzetten.

De marktonderzoekers wijzen dat de groei overal plaatsvindt. “In de volwassen markten wordt veel meer uitgegeven aan luxe merken en ook in de emerging markets neemt de vraag toe,” stipt Verdict Research aan. “Ook tijdens de voorbije vijf jaar nam de omzet in deze markten toe. Maar met 31 procent was de groei kleiner dan wat er tijdens de volgende jaren zal gebeuren.”

Volgens de onderzoekers zal de luxemarkt in de regio Asia Pacific een groei kennen van maar liefst 173 procent. In West-Europa wordt een stijging met 62 procent vooropgesteld. In Japan echter zal de groei volgens Verdict Research beperkt blijven tot 17 procent. Japan is daarmee de traagste groeier van de hele wereld. Het rapport stelt dat het succes van de sector vooral te wijten is aan het internet en een beter distributiekanaal.

“Luxe merken nemen de distributie steeds meer in eigen hand,” aldus het magazine Marketing Online. “De eigen winkels geven meer controle op de retailervaring en uitstraling en dat doet deze merken goed.” Ook het internet begint volgens de onderzoekers langzaam maar zeker een rol te spelen. “Steeds meer merken verkopen ook direct online en dat maakt de merken beschikbaar voor nieuwe groepen,” luidt het.