managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Aziaat kijkt graag mobiel televisie

Posted by managing21 on oktober 9th, 2007

Vier van de tien Aziaten kijken geen televisie meer in de huiskamer, maar via hun computer en laptop of op een mobiele telefoon of MP4-speler. Dat zegt het onderzoeksbureau Synovate. Deze evolutie zal omroepen en marketeers er volgens de onderzoekers ertoe verplichten om hun mediaplanning aan te passen. Bovendien blijken Aziaten ook geregeld in hun auto naar televisie te kijken.

“Het traditionele beeld van een gezin dat samen televisie kijkt, is in Azië langzaam aan het verdwijnen,” voert Synovate aan. “Mensen in de rijkere Aziatische gebieden kijken steeds vaker op een andere manier televisie. Men gaat niet meer voor de beeldbuis zitten, maar kiest om te kijken als er even een rustig moment is. De locatie staat daar compleet los van. Dit is van groot belang voor omroepen en marketeers.”

Uit het onderzoek bleek onder meer dat in Bangkok 63 procent van de rijke bewoners buitenshuis naar televisie keken. In Manila ligt dat percentage op 53 procent, in Taipei op 48 procent en in Seoul en Tokyo op 46 procent. De meeste mensen kijken televisie op hun computer of laptop, maar mobiele televisie is in opkomst. Bij rijke Filipino’s ligt het percentage mobiele televisiekijkers bijvoorbeeld op 17 procent.

Ook blijken Aziaten ook in hun auto – dikwijls tijdens een file – naar televisie te kijken. Dat is vooral het geval in Tokio en Bangkok.