Europese online retail groeit met 58 procent
Posted by managing21 on oktober 23rd, 2007
Europeanen zullen dit jaar 51 miljard euro besteden aan online kerstinkopen. Dat is een groei met 58 procent tegenover vorig jaar. Het gaat dan vooral om vakanties, kleding en consumentenelektronica. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Forrester Research. Groot-Brittannië blijft de grootste online retailmarkt van Europa. Daar zal dit jaar een recordomzet gerealiseerd worden.
“De groei komt door een stijging van het consumentenvertrouwen, maar bovendien raken consumenten steeds meer gewend aan het online medium,†aldus Forrester Research. De Britse, Zweedse en Duitse consumenten zitten met hun online aankopen boven het Europees gemiddelde. In die landen doet 70 procent van de internetgebruikers online aankopen. Italië en Spanje liggen ver onder het Europese gemiddelde. Daar doet slechts 30 procent online aankopen.
Groot-Brittannië heeft de grootste online retailmarkt van Europa. Daar zullen 27 miljoen ongeveer 700 euro per persoon uitgeven aan eindejaarsinkopen. Daardoor komt de Britse markt op een recordhoogte van 20 miljard euro. Daarna volgen Duitsland (12 miljard), Frankrijk (6,5 miljard) en Italië (2,1 miljard). De grootste categorieën zijn korte vakanties en stedentrips, kleding en consumenten-elektronica.