Downloads belangrijk voor muzieksector
Posted by managing21 on oktober 23rd, 2007
Uit een onderzoek van het Britse bureau Entertainment Media Research blijkt dat 43 procent van de internetgebruikers muziek downloadt. Een belangrijk gedeelte van de ondervraagden zegt dat een website zoals YouTube een grote impact heeft op hun muzikaal aankoopgedrag. Bijna één op drie respondenten zegt immers via sociale netwerksites regelmatig muziek te ontmoeten die ze waarderen.
“De muziekbranche kan volgens de onderzoekers sociale netwerksites exploiteren als nieuwe inkomstenbron,†aldus het magazine Emerce. “Muziek speelt op sociale netwerksites een belangrijke rol, onder meer omdat de internetters er hun persoonlijkheid mee trachten uit te drukken.†Iets meer dan 10 procent heeft gratis muziek gedownload en 10 procent heeft betaalde downloads of cd`s aangeschaft.
Voor respondenten onder de 35 jaar is MySpace de populairste netwerksite. Oudere internetgebruikers prefereren YouTube. Meer dan 70 procent van de ondervraagden zegt te verwachten in de nabije toekomst evenveel of meer cd’s te zullen kopen, terwijl 22 procent van plan in minder cd’s te zullen aanschaffen. Verder zegt 5 procent helemaal geen cd’ te kopen.