YouTube cruciaal kanaal voor wereldwijde muziekconsumptie
Posted by managing21 on oktober 10th, 2018
Wereldwijd luistert 86 procent van de consumenten naar on-demand streamingdiensten. YouTube, onderdeel van Google, heeft in die activiteiten een aandeel van 47 procent. Dat blijkt uit een rapport van de International Federation of the Phonographic Industry (Ifpi). Opgemerkt wordt dat video een aandeel van ongeveer 52 procent heeft in de tijd die aan muziekstreaming wordt besteed.
Daarmee vormt de sector volgens de onderzoekers een belangrijke druk op betalende diensten zoals Spotify en Soundcloud. Anderzijds wordt opgemerkt dat Spotify per gebruiker een jaarlijkse omzet van 20 dollar realiseert. Bij YouTube blijven die verdiensten onder de grens van één dollar.
Uit het onderzoek blijkt nog dat driekwart van de respondenten van smartphones gebruik maakt om naar muziek te luisteren. In de leeftijdsgroep tussen zestien en vierentwintig jaar loopt dat cijfer op tot 94 procent. De hoogste cijfers werden geregistreerd in India, waar 96 procent van de respondenten op smartphones beroep doet om muziek te consumeren. Bij de Indiase jongeren loopt dat cijfer op tot 99 procent. “Deze cijfers betekenen echter niet dat de smartphone een monopolie op de muziekmarkt zou hebben,” zeggen de onderzoekers nog. “Er kon immers worden opgetekend dat 86 procent van de respondenten over de hele wereld ook op de radio naar muziek luistert.”
De onderzoekers wijzen er nog op dat inbreuken tegen het copyright nog steeds een groot probleem blijft. Ongeveer 36 procent van de beluisterde muziek zou een illegale origine hebben. “Het rapport toont aan dat de muzieksector nog altijd met een aantal belangrijke uitdagingen wordt geconfronteerd,” zegt Frances Moore, directeur van de internationale muziekfederatie. “Enerzijds blijven inbreuken tegen de auteursrechten van de muzikanten en componisten een groot probleem. Daarnaast moet worden vastgesteld dat vele upload-diensten nog steeds geen rechtvaardige vergoeding betalen voor de content die ze ter beschikking stellen.”
Opgemerkt wordt dat in China en India 96 procent van de consumenten naar legale muziek luisteren. Er wordt echter niet vermeld hoeveel betrokkenen tegelijkertijd ook op illegale bronnen beroep doet. De onderzoekers merken nog op dat de gemiddelde consument 2,5 uur per dag naar muziek luistert. Het grootste deel van die tijd wordt in de auto doorgebracht. (Foto: Pixabay/Jiradet Inrungruang)