managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Eindejaar steeds meer internet-periode

Posted by managing21 on november 13th, 2006

In de Verenigde Staten zal het internet al bij een kwart van de eindejaarsaankopen een rol spelen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse National Retail Federation. Amerikaanse shoppers zouden volgens de onderzoekers tijdens de eindejaarsperiode gemiddeld 791,10 dollar uitgeven een cadeau’s en aanverwante aankopen.

 

“Het internet speelt een steeds grotere rol in de eindejaarsaankopen,” aldus de onderzoekers. Zij stelden vast dat consument bij gemiddeld 28,9 procent van zijn aankopen het internet zou inschakelen, gaande van het online zoeken naar producten tot het online bestellen en kopen.

Verder bleek dat 47,1 procent van de Amerikaanse consumenten zegt van plan te zijn om tijdens de eindejaarsperiode minstens één online aankoop te doen. Drie jaar geleden was dat nog 36 procent. “Maar 88,7 procent gaat op het internet producten opzoeken vooral het in de winkel te kopen,” benadrukken ze.

Er wordt online vooral gezocht naar elektronica (39,3 procent), textiel (20 procent), huishoudtoestellen (19,6 procent) en wooninrichting (18 procent). De meeste consumenten vertrekken daarbij van Google (23,6 procent), gevolgd door Yahoo (7,2 procent), Amazon (5,5 procent) en eBay (3,7 procent).