managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Canada wordt diamantmetropool

Posted by managing21 on november 28th, 2006

Canada wordt het beloofde land voor de diamantproducenten. Dat heeft Jim Gowans, hoofd van De Beers Canada, gezegd. De Canadese diamantontginning is amper tien jaar oud, maar heeft zich nu al opgewerkt tot de derde grootste producent van de wereld. Bovendien heeft de Canadese ondergrond volgens Gowans nog gigantische diamantreserves.

Het Zuid-Afrikaanse De Beers, dat de helft van de wereldwijde diamantontginning voor zijn rekening neemt, investeert 1,8 miljoen dollar in de ontwikkeling van twee Canadese diamantprojecten. Op dit ogenblik worden er diamanten ontgonnen in Ekati (BHP Billiton), Diavak (Aber Diamond en Rio Tinto) en Jericho (Tahera Diamond). De Beers neemt de vierde en vijfde mijn voor zijn rekening.

De Beers investeerde dit jaar 11,5 miljoen dollar in Canadese diamantexploraties. Voor volgend jaar werd daarvoor een bedrag van 15 miljoen dollar voorzien, ongeveer 15 procent van het wereldwijde exploratiebudget van het Zuid-Afrikaanse bedrijf. Samen besteedden diamantbedrijven dit jaar 286 miljoen dollar in de Canadese diamantexploratie, maar een grote kimberlite-vondst is nog altijd niet gerealiseerd.

De Beers startte veertig jaar geleden met zijn Canadese exploraties. In Snap Lake (Northwest Territories) zal in juli volgend jaar met mijnoperaties begonnen worden. Dat is de eerste keer dat De Beers zich buiten Afrika waagt. Sommige van die Afrikaanse mijnen beginnen echter uitgeput te raken. In 2008 zou gestart worden in Victor (Ontario) en in Gahcho Kue (Northwest Territories), een joint-venture met Mountain Province Diamonds en Camphor Ventures.

Canada is moet alleen Botswana en Rusland als grootste diamantproducenten laten voorgaan. “Er is voldoende kwaliteit en kwantiteit,” benadrukte Pierre Leblanc, topman van Canadian Diamond Consultants, tegenover het persbureau Reuters. “In de ruwe handel is de Canadese industrie voldoende bekend, maar op het gebied van retail is dat veel minder. Veel mensen weten niet dat Canada zijn eigen diamanten heeft.”

Een aantal producenten willen de Canadese diamanten een eigen merknaam geven, maar daar is De Beers geen voorstander van. De Beers heeft immers zijn eigen standaard en heeft er wegens zijn bekendheid geen voordeel bij om daarvan af te stappen.