managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for mei, 2007

Marks & Spencer zet herstel door

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

De Britse keten Marks & Spencer zet zijn herstel van een probleemmerk tot een modegigant verder. De retailer realiseerde tijdens het voorbije jaar een winst van 965,2 miljoen Britse ponden, een stijging met 28,5 procent tegenover het jaar voordien. Met dit resultaat blijft Marks & Spencer niet ver van zijn recordwinst van 1 miljard Britse ponden in 1998, voor het bedrijf begon af te glijden.

Gevreesd wordt echter dat de winkelketen het moeilijk zal hebben om zijn winstgroei nog verder door te zetten. Er wordt immers vooropgesteld dat de stijging van de intrestvoeten de verdere groei van Marks & Spencer zal afremmen. De groei van het voorbije jaar werd gestimuleerd door een grotere vraag naar voeding en kleding, waar belangrijke reclamecampagnes werden voor gevoerd.

Marks & Spencer zal 90 miljoen Britse ponden gebruiken als bonus voor zijn personeel. Topman Stuart Rose wil in de toekomst het assortiment van de winkelketen nog verder uitbreiden en met nieuwe en innoverende producten op de markt komen. Stuart Rose kwam in 2004 aan het roer van Marks & Spencer en slaagde erin de winkelketen uit de greep van kandidaat-overnemer Philip Green te houden.

De winkelketen zag zijn Britse omzet met 6,1 procent stijgen. De 240 buitenlandse winkels realiseerden een omzetstijging van 16,8 procent. Marks & Spencer heeft nu 11,1 procent van de Britse kledingmarkt en 4,3 procent van de Britse voedingsmarkt in huis. Gehoopt wordt dat de nieuwe aankleding van de winkels voor een verdere groei zullen zorgen. Verder wil de keten de volgende drie jaar in Groot-Brittannië 10.000 nieuwe jobs creëren.

Marks & Spencer wil de volgende jaren een verdere groei realiseren in het buitenland en op het internet. Voor dit laatste project werd Martha Lane Fox, mede-oprichter van Lastminute.com, aangetrokken. De internet-afdeling van de keten kende het voorbije jaar een groei met 60 procent. De website is één van de meest bezochte van Groot-Brittannië. Daarnaast wil Marks & Spencer op vijf jaar tijd CO2-neutraal worden. Daarvoor worden in Sri Lanka en Noord-Wales twee milieuvriendelijke fabrieken gebouwd.

Posted in retail | Reacties uitgeschakeld voor Marks & Spencer zet herstel door

Aluminium kan autobrandstof worden

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

Het is mogelijk om automotoren op aluminium te laten draaien. Dat menen wetenschappers van de Amerikaanse Purdue University. Dit wordt gezien als een mogelijk belangrijke stap in de ontwikkeling van de waterstof-aandrijving. De ontwikkeling zou volgens de wetenschappers zowel de actieradius als de veiligheid van waterstof-aandrijving moeten kunnen verhogen.

De technologie van de Purdue University genereert waterstof uit water aan boord van het voertuig, waardoor het niet langer nodig is om waterstof op te slaan in een tank. “Het ontwerp van de brandstoftank blijkt immers het grote probleem bij de ontwikkeling van waterstof-aandrijving,” stippen de wetenschappers aan. “Bij vele tanks is het gas immers na enkele dagen volledig ontsnapt.”

Dat fenomeen zorgt er niet alleen voor dat de autobestuurder geregeld met een lege tank staat, maar ook dat het voertuig niet in een gesloten ruimte kan geparkeerd worden, aangezien dit voor de opstapeling van het gas en voor ontploffingsgevaar zou kunnen zorgen. Maar door de technologie van de Purdue University zouden deze problemen kunnen opgelost worden. De onderzoekers brachten daarvoor water in contact met een legering van aluminium en gallium.

Dat process laat het aluminium oxideren, waardoor er waterstofgas vrijkomt dat kan gebruikt worden om de automotor aan te drijven. Het toevoegen van het gallium moet ervoor zorgen dat zich op het oppervlak van het aluminium geen oxidelaag kan vormen en dat het aluminium helemaal opgebruikt kan worden. Een traditionele waterstofmotor produceert alleen water als reststof, maar hier zou dit ook aluminiumoxide en gallium vrijkomen.

De wetenschappers stellen echter dat het gallium geen reactie aangaat en dus oneindig kan gerecycleerd worden. Ook het aluminiumoxide zou gerecycleerd worden, dankzij een electrolyse-proces. Hiervoor is echter een relatief groot elektriciteitsverbruik nodig, net zoals bij de productie van aluminium uit bauxiet. Het grote voordeel van de technologie bestaat er dan ook vooral in waterstof te produceren op het ogenblik dat het nodig is.

Het gebruik van het aluminium drijft de kost per kilometer wel gevoelig op, maar door de recyclage kan een gedeelte van deze kosten volgens de wetenschappers gerecupereerd worden. Een tank met 175 kilogram aluminium zou goed zijn voor een afstand van ongeveer 525 kilometer. De ombouw van bestaande motoren zou volgens de onderzoekers geen zware problemen opleveren.

Posted in automotive, energie, milieu | Reacties uitgeschakeld voor Aluminium kan autobrandstof worden

Senioren worden belangrijkste internetgebruikers

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

De senioren zijn goed op weg om de belangrijkste gebruikers te worden van het internet. Dat blijkt uit een Brits onderzoek van het bureau HitWise. Daarbij wordt opgemerkt dat 55-plussers nu 22 procent uitmaken van het Britse internetpubliek. Dat is een groei met 40 procent tegenover vorig jaar. De senioren komen daarmee in het zog van de leeftijdscategorie van 35 tot 44 jaar, die met 23,5 procent op dit ogenblik de grootste gebruikersgroep vormt.

Senioren zijn vooral geïnteresseerd in zoekmachines, shopping-sites en online annonces. “Ze bezoeken ook geregeld nieuwssites, reissites en sites die gericht zijn op ontspanning,” aldus HitWise. Op sites die cruises aanbieden bestaat op dit ogenblik al 48 procent van de bezoekers uit 55-plussers. Ze vertegenwoordigen ook 27 procent van de bezoekers aan reissites en 24 procent van het publiek van nieuwssites.

Senioren zijn ook geïnteresseerd in erotische content, maar dat neemt volgens HitWise af met het vorderen van de leeftijd. De groei manifesteert zich volgens de onderzoekers in alle inkomstencategorieën. Bij senioren met een laag inkomen werd een groei van 29 procent opgemerkt, terwijl bij de hogere inkomsten een stijging met 30 procent werd opgetekend. Wel blijken senioren met een hoger inkomen vaker online gaan.

Posted in internet | Reacties uitgeschakeld voor Senioren worden belangrijkste internetgebruikers

BBC ziet internationaal publiek groeien

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

De Britse omroep BBC heeft het voorbije jaar zijn internationaal publiek met elf procent zien stijgen. Dat heeft volgens de Britse zakenkrant Financial Times te maken met een grotere aandacht voor de islamitische wereld en een sterke groei van zijn online nieuwsservice. De BBC had vorig jaar een wekelijks publiek van 233 miljoen eenheden, tegen 210 miljoen het jaar voordien.

Nochtans was voorspeld dat de concurrentie van Al-Jazeera International en de nieuwe nieuwskanalen van France 24 een negatieve impact zouden hebben op de omvang van het BBC-publiek. De Britse omroep werkt trouwens aan een televisie-aanbod in het Arabisch en het Farsi, waardoor de BBC zijn kijkerspubliek in het Midden-Oosten nog gevoelig hoopt op te drijven.

Volgens Richard Sambrook, directeur van de BBC Global News Service, voerde aan dat er vooral een sterke groei genoteerd werd in Bangladesh, waar de politieke onstabiliteit de vraag naar BBC-uitzendingen blijkbaar heeft gestimuleerd. Ook in Pakistan en Egypte werd een sterke groei genoteerd. Ook bij de Hindi-sprekers in India groeide het publiek. Opmerkelijk is wel dat de Engelstalige uitzendingen wereldwijd een daling kenden met tien procent.

Het radiopubliek van de BBC World Service groeide het voorbije jaar met elf procent tot 183 miljoen eenheden. Het televisiekanaal van BBC World zag zijn publiek met zeventien procent aangroeien tot 76 miljoen eenheden. Het bezoek aan de online BBC-nieuwssites steeg met zeventien procent tot 38,5 miljoen gebruikers. Het aantal impressies steeg zelfs met veertig procent.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor BBC ziet internationaal publiek groeien

Jongeren blijven tijdschriften lezen

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

Hoewel men altijd het tegenovergestelde vreest, blijken jonge volwassenen tussen 19 en 34 jaar meer tijdschriften te lezen dan oudere leeftijdsgroepen. Dat blijkt uit een Amerikaanse onderzoek van het bureau McPheters & Co. De onderzoekers stellen dat jonge volwassenen helemaal niet de neiging hebben om tijdschriften links te laten liggen om hun tijd te besteden aan het internet en andere vormen van media.

Het onderzoek voerde aan dat jonge volwassenen op zes maanden tijd tussen 19 en 34 jaar gemiddeld meer dan 18 tijdschriften lezen. Dat is het hoogste aantal van alle leeftijdscategorieën. In de andere leeftijdscategorie ligt het gemiddelde rond de 17 titels, maar bij 65-plussers daalt dit aantal tot 14 titels. Jonge volwassenen lezen bovendien ook over meer dan 30 onderwerpen. Ook dat is het hoogste cijfer uit het hele onderzoek.

Mannen uit de leeftijdscategorie van 19 tot 34 jaar lezen gemiddeld 17 magazines op zes maanden tijd. Hun vrouwelijke collega’s komen echter aan meer dan 20 verschillende titels. Bovendien lezen ze ook over meer onderwerpen dan mannen. Bij de 65-plussers lezen mannen gemiddeld trouwens nog amper 13 tijdschriften. In die leeftijdscategorie lezen vrouwen gemiddeld nog bijna 15 tijdschriften.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Jongeren blijven tijdschriften lezen

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

Akzo Nobel wil Chemcraft Holdings Corporation overnemen, een Noord-Amerikaanse producent van industriele houtcoatings. Chemcraft exploiteert negen productiefaciliteiten verspreid over de Verenigde Staten, Canada en Brazilie. De totale omzet van het bedrijf bedroeg vorig jaar 145 miljoen dollar. De overname van Chemcraft past binnnen de strategie die Akzo Nobel voor ogen heeft. “Dit is een strategisch belangrijke overname, die ons in staat zal stellen schaalgrootte en waarde toe te voegen aan een aantal belangrijke Noord-Amerikaanse houtcoatingsmarkten,” aldus topman Hans Wijers. “Chemcraft vormt een perfecte aanvulling op de activiteiten van onze Industrial Finishes en zal onze aanwezigheid in een aantal complementaire markten aanzienlijk vergroten.” Akzo Nobel gaf bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers al aan te kijken naar een brede range overnamekandidaten om zijn kernactiviteiten coatings- en chemicals te kunnen laten groeien. “We kijken naar een brede range kandidaten, zowel in de Verenigde Staten, Europa als in opkomende markten,” aldus Akzo Nobel. De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de instanties.

Virgin Group, de holdingmaatschappij van de Britse miljardair Sir Richard Branson, heeft van het Amerikaanse ministerie van Transport de toestemming gekregen een eigen luchtvaartlijn te starten in de Verenigde Staten. De afgelopen maanden moest Virgin America nog aan verschillende eisen voldoen om een vergunning te krijgen. Zo werd Fred Reid, de directeur van de luchtvaartmaatschappij, vervangen, meldt de Britse zender BBC op zijn website. Bestaande Amerikaanse maatschappijen waren bezorgd over Reids belangrijke functies bij Delta Airlines en American Airlines en zijn benoeming als topman bij Virgin America door Branson. Volgens het Amerikaanse ministerie van Transport voldoet de luchtvaartmaatschappij nu aan de Amerikaanse wetten die voorschrijven dat een binnenlandse maatschappij slechts voor 25 procent in handen mag zijn van een buitenlandse investeerder. Virgin America beschikt over een vloot van Airbussen A319 en A320. De maatschappij wil nog deze zomer beginnen met vluchten tussen San Francisco en New York.

Het beschermen van een merk in de Europese Unie moet goedkoper worden. Daarover zijn de ministers van economie van de Europese Unie het eens geworden. Ze hebben de Europese Commissie de opdracht gegeven de tarieven voor de aanvraag, registratie en vernieuwing van merken te verlagen. Sinds 1996 kunnen ondernemingen merken laten registreren bij OHIM, een Europees agentschap met zetel in Alicante (Spanje). Zo worden hun merken in de hele Europese Unie beschermd tegen namaak. OHIM is een succesverhaal geworden. Vorig jaar bijvoorbeeld werden niet minder dan 77.500 merken geregistreerd in Alicante. Door het grote aantal registraties belandt er steeds meer geld in de kassa van OHIM en daarom dringt een verlaging van de tarieven van het zelfbedruipende agentschap zich op, zo deelden de ministers mee. Ze hopen dat de lagere kosten de kleine en middelgrote ondernemingen ertoe zal aanzetten om hun merken te laten beschermen. Het dagelijks bestuur van de EU verlaagde de tarieven twee jaar geleden al eens met 20 procent. De kosten voor de aanvraag van een registratie daalden toen van 1.100 naar 850 euro.

Het investeringsfonds Terra Firma heeft maandag de Britse platenmaatschappij EMI gekocht voor 2,4 miljard pond (3,6 miljard euro). EMI is de derde grootste platenfirma ter wereld en heeft onder meer Coldplay en The Beatles in de catalogus. Terra Firma is het investeringsfonds rond de Britse zakenman Guy Hands. De platenmaatschappij liet weten het bod correct en redelijk te vinden en aanvaardde het bedrag van 2,4 miljard pond, of 265 pence per aandeel. EMI had begin deze maand aangekondigd verschillende biedingen te hebben gekregen, maar maakte nooit de identiteit van de geïnteresseerden bekend. De overname is slecht nieuws voor Warner Music, de nummer twee van de sector, dat verschillende pogingen ondernam om EMI over te nemen. Warner bood vorig jaar nog 320 pence per aandeel en, na de bekendmaking van een slecht jaarresultaat, 260 pence. Beide biedingen werden afgewezen.

Nutreco, ’s werelds grootste producent van visvoer, neemt de diervoedingactiviteiten van het Canadese bedrijf Maple Leaf Foods over. De overname kost Nutreco 330 miljoen euro. De afdeling van Maple Leaf is met een aandeel van meer dan 20 procent marktleider in Canada. De betreffende activiteiten hebben een omzet van zo’n 430 miljoen euro. In 2006 werd met de overgenomen activiteiten 1,7 miljoen ton aan diervoeding geproduceerd, of 5,9 miljoen ton op vergelijkbare mengvoerbasis. De onderneming heeft achttien fabrieken in gebruik. Er werken ongeveer 1.200 medewerkers, in acht provincies in Canada en in de staat New York in de Verenigde Staten. De Noord-Amerikaanse diervoedingindustrie is de grootste in de wereld. Nutreco heeft al langer de ambitie om hier uit te breiden. Nutreco heeft eerder al diervoeding- en visvoerbedrijven overgenomen in Japan, Mexico, Rusland, China, India, Polen, Groot-Brittannië, Indonesie, Guatemala, Italie en de Verenigde Staten. In Brazilie heeft de onderneming een nieuwe productiefaciliteit voor speciaalvoeders geopend.

De massale milieuverontreiniging heeft van kanker de belangrijkste doodsoorzaak in de stedelijke gebieden van China gemaakt. De sterk toenemende vervuiling van lucht en water en het gebruik van pesticiden en additieven in het voedsel vormen de hoofdreden voor het stijgende aantal kankergevallen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kankerinstituut in Peking in 30 steden en 78 districten. Het aantal gevallen van kanker in de steden is in 2006 met 19 procent gestegen in vergelijking met het jaar voordien. “Veel chemische en industriële bedrijven zijn langs waterlopen gebouwd omdat ze hun afval dan in het water kunnen dumpen,” zegt Chen Zhizou van het Kankerinstituut. “Ook het overmatige gebruik van meststoffen en pesticiden vervuilt het grondwater. De schadelijke stoffen in het water dringen in de bodem en belanden uiteindelijk op het bord van de consument.” Volgens epidemioloog Nikolaus Becker zegt dat er in westerse landen aantoonbaar verband bestaat tussen luchtvervuiling en longkanker. Enkel in de zwaar vervuilde Poolse stad Krakow heeft een ouder onderzoek al een verband aangetoond. Mogelijk speelt ook het groeiende aantal rokende Chinezen een rol in het toenemend aantal kankers.

Het Amerikaanse Hologic neemt het Amerikaanse Cytyc, dat kanker in de onderbuik diagnosticeert, over voor 6,2 miljard dollar (4,6 miljard euro). Hologic richtte zich tot nog toe meer op de diagnose van borstkanker en andere vrouwenziekten. Door de overname van Cytyc komen er ook producten bij voor het opsporen van baarmoederhalskanker. Hologic hoopt met de overname op een omzet van 1,7 miljard dollar (1,3 miljard euro) in 2008. Het fusiebedrijf zal 3.300 medewerkers in meer dan twintig landen tellen. Cytyc is niet te verwarren met de Amerikaanse fijnchemiegroep Cytec dat eind 2004 de chemietak van het Belgische UCB overnam voor 1,5 miljard dollar. De aandeelhouders van Cytyc kunnen kiezen voor een aandelenruil of een uitkoop in contanten. Volgens analisten vullen de twee concerns elkaar prima aan. Hologic is specialist in technologie voor het maken van mammografieën terwijl Cytec zich vooral gespecialiseerd heeft in de productie van apparatuur voor echografieën. De overname moet in de loop van volgend jaar worden afgerond en moet uiteindelijk een structurele jaarlijkse kostenbesparing van 25 tot 30 miljoen dollar opleveren.

De nieuwe Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel zijn het niet eens over de toekomst van het Europese luchtvaart- en defensieconsortium EADS. De nakende kapitaalverhoging van het concern is de belangrijkste splijtzwam. Een woordvoerder van de Duitse bondskanselier zei dat er nog geen akkoord bereikt is over de maatregelen die bij Airbus-moeder EADS nodig zijn. Sarkozy wekte de afgelopen dagen wel die indruk door een spervuur aan meningen over de toekomst van Airbus te debiteren. Zo zei Sarkozy dat de Franse staat zeker zal deelnemen als EADS een kapitaalverhoging doorvoert. Precies dat dreigt een knelpunt te worden in de onderhandelingen met de Duitse aandeelhouders. Merkel verzet zich tegen een grote invloed van de overheden bij EADS en staat al helemaal niet te wachten om extra Duits overheidsgeld in het kwakkelende concern te steken. Tegelijkertijd wil Merkel voorkomen dat het wankele machtsevenwicht tussen Duitse en Franse aandeelhouders verloren gaat. De Russische staatsbank Vnechtorbank blijken dat ze niet van plan is haar belang van vijf procent in EADS voort op te trekken. Vnechtorbank kocht zich vorig jaar bij EADS in en veroorzaakte daarmee onrust bij de andere grootaandeelhouders over de intenties van Vnechtorbank.

De Britse bank Barclays sluit een overeenkomst met Aegon voor de verkoop van verzekeringen. Barclays zal pensioenverzekeringen van Aegon aan de man brengen in zijn 900 Britse bankkantoren. De alliantie is opmerkelijk, want Barclays is volop verwikkeld in de overnamestrijd om de Nederlandse bank ABN AMRO. Barclays bracht een bod uit op ABN AMRO, maar daarover viel nog geen definitieve beslissing. Aegon is al jaren in Groot-Brittannië aanwezig, maar het distributieakkoord met Barclays maakt het voor de groep mogelijk haar omzet er aanzienlijk op te krikken. Barclays zal de pensioenverzekeringen van Aegon aanbieden aan zijn retailklanten, of particulieren, maar ook aan bedrijven en hun werknemers. Aegon heeft zijn hoofdzetel in Nederland, maar is vooral actief in de Verenigde Staten. Het financiële pensioenproduct dat Aegon gaat aanbieden in de kantoren van Barclays is trouwens afkomstig uit de Verenigde Staten, waar het bijzonder populair is.

British Airways (BA) heeft zich aangesloten bij de private investeerder TPG en de Spaanse investeerders Vista Capital, Inversiones Ibersuizas en Quercus Equity om een mogelijk bod op de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia te onderzoeken. Dat heeft de Britse luchtvaartmaatschappij bekendgemaakt. British Airways wijst er daarbij op dat er geen zekerheid is dat een formeel bod zal worden uitgebracht. De Britse luchtvaartmaatschappij heeft een belang van tien procent in Iberia en had al te kennen gegeven verdere investeringen in de Spaanse maatschappij uit te sluiten en niet zelfstandig een bod op de Spaanse luchtvaartmaatschappij uit te zullen brengen. In april kondigde de Britse luchtvaartmaatschappij aan een aantal investeringsmaatschappijen te hebben benaderd waarmee het een overnamebod wil bespreken op de Spaanse branchegenoot Iberia.

Meer Nieuws

Posted in nieuwsoverzicht | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsoverzicht

Digitaal afval meer waard dan goud

Posted by managing21 on 21st mei 2007

Digitaal afval is meer waard dan goud en koper. Maar tegelijkertijd wordt dit afval door arbeiders in ontwikkelingslanden voor een loon van amper twee dollar per dag verwerkt, terwijl het afval ook nog eens voor een vervuiling zorgt van de locale watervoorraden met chemicaliën en metalen. Dat schrijft het magazine Foreign Policy naar aanleiding van een fotoreportage van journaliste Natalie Behring in het Chinese Guiyu.

Guiyu herbergt volgens Foreign Policy de grootste digitale afvalplaats van de wereld. “Locale arbeiders verwerken er honderden tonnen van e-waste voor een dagloon van twee dollar,” voert het magazine aan. “Het is echter een lucratieve bezigheid, want computerafval omvat zeventien keer meer goud dan gouderts en veertig keer koper dan kopererts. Het afval zorgt echter wel voor de vervuiling van het grondwater met metalen en chemicaliën.”

Foreign Policy voert aan dat er wereldwijd elk aar tussen twintig en vijftig miljoen ton elektronisch afval wordt geproduceerd. “Het grootste gedeelte daarvan eindigt in ontwikkelingslanden,” aldus het magazine. “China, India en Nigeria behoren tot de meest populaire bestemmingen voor afgeschreven hardware. Het kan voor een verwerker tien keer goedkoper zijn om computerafval naar China te transporteren dan het in eigen land te moeten verwerken of opslaan.”

Tegen 2009 zou de markt van e-waste een waarde hebben van 11 miljard dollar. “Het is dan ook heel winstgevend om dat afval in de ontwikkelingslanden te dumpen,” aldus nog Foreign Policy. “Computers bevatten dan ook veel meer dan alleen maar draden en kunststof. Ze zijn immers ook een belangrijke bron van bijzonder waardevolle metalen, zoals goud, koper en alluminium.”

Eén ton computerafval bevat volgens Foreign Policy meer goud dan zeventien ton gouderts en de e-wast bevat ook veertig keer meer koperafval dan kopererts produceert. “Daarom wordt de afgeschreven computerhardware in sites zoals Guiyu zorgvuldig gesorteerd, zodat de meest waardevolle bestanddelen opnieuw kunnen worden gesmolten,” aldus het magazine. “Maar computers omvatten ook giftige bestanddelen zoals kwik en cadmium.”

Bij het smelten komen op die manier bijzonder groter hoeveelheden giftige stoffen vrij. “Die komen terecht in de lucht, de grond en het water,” aldus nog het magazine. “Soms proberen ontwikkelingslanden de invoer van e-waste te verbieden, maar de ladingen kunnen bijzonder belangrijk zijn voor de locale economie. Een aantal verwerkingsbedrijven in China stellen meer dan 100.000 mensen tewerk.”

Posted in derde wereld, informatica, milieu | Reacties uitgeschakeld voor Digitaal afval meer waard dan goud

Wifi geen gevaar voor gezondheid

Posted by managing21 on 21st mei 2007

Er zijn geen bewijzen dat de straling van Wifi-hotspots een gevaar zouden kunnen betekenen voor de gezondheid. Dat zegt de Britse professor Lowrie Challis, voorzitter van het Mobile Telecommunications and Health Research (MTHR) aan de universiteit van Nottingham. Eerder had een team van de Britse omroep BBC opgemerkt dat de Wifi-straling in één school drie keer hoger was dan die van gsm-zendmasten.

“De resultaten lagen weliswaar 600 keer beneden de veiligheidsgrens die door de Britse overheid is vastgelegd, maar er blijven discussies over het Wifi-gebruik,” aldus BBC News. “Maar volgens professor Lawrie Challis lijkt Wifi geen enkel gezondheidsrisico in te houden. Hij stelt dat de blootstelling aan Wifi-stralingen heel beperkt blijven. De zenders hebben een klein vermogen en bevinden zich op een afstand van het menselijk lichaam.”

Toch stelde professor Challis dat men kinderen zou moeten aanraden hun draagbare computer niet op schoot te houden wanneer ze voor een relatief langere periode online gaan, zoals men hen ook op het hart drukt hun gsm-toestel niet teveel te gebruiken. In 2002 vroeg het Britse Health Protection Agency dat de overheid geen sterke gsm-masten zou laten plaatsen in de buurt van scholen, tenzij de directie en de ouders daarmee akkoord zouden gaan.

De Britse gezondheidsdeskundige Malcolm Sperrin vertelde aan BBC News dat de wifi-straling 100.000 keer lager is dan die van een magnetron. “Bovendien kan het weefsel van het menselijk lichaam door radiogolven alleen opgewarmd worden indien er van dichtbij contact is,” stipte hij aan. Volgens het Health Protection Agency zorgt een verblijf van één jaar in een Wifi-hotspot voor evenveel straling als een gsm-gesprek van twintig minuten.

Sperrin benadrukte dat radiostraling al meer dan een eeuw deel uitmaken van het dagelijkse leven. “Indien dat schadelijke gevolgen zou hebben gehad, zouden die effecten al zijn opgemerkt en bestudeerd,” voerde hij nog aan. De Zweedse wetenschapper Olle Johansson van het Karolinska Institute en de Amerikaanse professor Henry Lai van de Washington State University zeggen nochtans wel effecten opgetekend te hebben.

Posted in gezondheid, internet | Reacties uitgeschakeld voor Wifi geen gevaar voor gezondheid

Nanotechnologie in kaart gebracht

Posted by managing21 on 21st mei 2007

Boston en San Francisco behoren tot de belangrijkste centra van nanotechnologie. Dat blijkt uit een studie van het Project on Emerging Nanotechnologies, dat een Google-map heeft samengesteld met alle bedrijven, organisaties, universiteiten en Amerikaanse overheidsinstellingen die zich richten op de ontwikkeling van nanotechnologie. Daarmee wil het initiatief het publiek op de hoogte houden van de groei van de nanotechnologie.

“Uit het onderzoek komen Boston en San Francisco als de belangrijkste centra voor nanotechnologie in de Verenigde Staten,” aldus het magazine ZDNet. “Maar het blijft niet tot die regio’s beperkt. Van de 50 Amerikaanse staten hebben er 47 minsten één bedrijf of onderzoekscentrum dat zich met nanotechnologie bedrijf bezig houdt. Vooral in Californië, Massachusetts en Texas staat de sector bijzonder sterk.”

De onderzoekers berekenden dat het voorbije jaar wereldwijd 12,4 miljard dollar werd geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van nanotechnologie. Dat is een stijging met 30 procent tegenover het jaar voordien. Tegen 2014 zou 15 procent van alle geproduceerde goederen nanotechnologie bezitten. Daarmee zou de sector een waarde hebben van ongeveer 2,6 triljoen dollar.

In de Verenigde Staten hebben steden zoals Seattle, Houston, Austin, Atlanta en Raleigh eveneens de potentie om belangrijke centra van nanotechnologie te worden. “Maar tachtig procent van het publiek weet helemaal niets over nanotechnologie,” aldus de onderzoekers. Met het project willen ze de consument duidelijk maken hoe gigantisch deze industrie aan het worden is.

Posted in technologie | Reacties uitgeschakeld voor Nanotechnologie in kaart gebracht

Hewlett-Packard wordt Amerikaans erfgoed

Posted by managing21 on 21st mei 2007

De beroemde garage aan Addison Avenue 367 in Palo Alto, waar de wieg stond van computergigant Hewlett-Packard, word teen onderdeel van het Amerikaanse historische erfgoed. De garage en de bijhorende woning is volgens het bedrijf immers door de National Park Service opgenomen in het Amerikaanse National Register of Historic Places. Het pand is nog altijd eigendom van Hewlett-Packard.

In de garage begonnen de computer-pioniers Bill Hewlet en Dave Packard in 1939 met een bedrijfje dat later zou uitgroeien tot de grootste computerverkoper van de wereld. “De garage is een symbool geworden van wat er met hard werk en gedrevenheid kan groeien uit een bescheiden aanzet,” aldus een woordvoerder van Hewlett-Packard. Hoewel het bedrijf slechts enkele jaren in de garage bleef, wordt ze door Palo Alto beschouwd als de geboorteplaats van Silicon Valley.

“Die eer wordt echter bewist door de buurstad Mountain View,” merkt het magazine The Register op. “Daar wordt gewezen op de originele locatie van Shockley Semiconductor Lab. Maar die plek is nu verlaten en dichtgetimmerd en heeft dan ook niet de glamour om tot nationaal erfgoed uitgeroepen te worden. “De garage van Hewlett-Packard is in 2004 daarentegen door het bedrijf in zijn originele staat gerenoveerd.”

Ook zoekmachine Google heeft zijn eigen geboorteplek verzekerd. Het bedrijf kocht vorig jaar het pand waar de oprichters met Google zijn gestart.

Posted in informatica | Reacties uitgeschakeld voor Hewlett-Packard wordt Amerikaans erfgoed