managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for mei, 2007

Groeimarkten houden van westers product

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

In veel opkomende economieën kopen consumenten liever Amerikaanse merken dan het lokale aanbod. Uit een onderzoek van Synovate in twintig landen blijkt dat het Amerikaanse merk er onveranderd populair blijft. Daarbij voert 70 procent van de consumenten aan dat lokale producten minder goed zijn dan Amerikaanse. Toch zegt 60 procent plaatselijke producten te willen kopen als die even goed en goedkoop zijn als Amerikaanse.

Amerikaanse merken zoals Coca-Cola, McDonald’s en Avon zijn overal populair. In China wordt er echter ook opgekeken naar het biermerk Budweiser en het fastfoodmerk Kentucky Fried Chicken. “China was zo lang een gesloten maatschappij dat het eerste verlangen uitgaat naar dergelijke nostalgische Amerikaanse merken,” aldus het magazine Brandweek. Ook andere merken uit de geïndustrialiseerde wereld genieten trouwens een grote populariteit.

In China gaat men onder meer ook voor Adidas, Armani, Chivas Regal, Lipton en Shell, terwijl in Argentinië onder meer Sony, Honda en Philips tot de topmerken behoren. In India gaat de voorkeur onder meer naar Garnier en Sony. In Thailand genieten Heineken, Johnnie Walker en Sony grote populariteit. Turken houden dan weer van BMW en Gucci, terwijl in Indonesië Panasonic en Sony tot de topmerken behoren.

Posted in handel | Reacties uitgeschakeld voor Groeimarkten houden van westers product

Chinese consument is te zuinig

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

De Chinese overheid maakt zich zorgen over het zuinige uitgavenpatroon van Chinese burgers. China is weliswaar een opkomende economie, maar de meeste burgers houden hun geld liever veilig bij zich in het plaats van het uit te geven. Op het vasteland van China leven er vier keer meer mensen dan in de Verenigde Staten, maar Chinese consumenten besteedden vorig jaar slechts 12 procent van wat de Amerikanen uitgaven.

De investeringsbank UBS voert aan dat de consumentenbestedingen in 2000 nog 48 procent uitmaakten van het Chinese bruto binnenlands product, maar dat is inmiddels gedaald tot 40 procent. “De Chinese economie groeit weliswaar jaarlijks met 10 procent, maar die groei steunt voor een groot deel op de aanzwellende export en investeringen in fabrieken en hoge gebouwen,” aldus het magazine Business Wee.

Die export maakt China te zeer afhankelijk van de Verenigde Staten en Europa. Bovendien dreigt er door de niet aflatende investeringen in zware industrie een overcapaciteit te ontstaan aan staal en auto`s. De Chinese overheid heeft enkele maatregelen genomen om de bestedingen te stimuleren. Zo werd drempel voor inkomensbelasting verhoogd naar 200 dollar per maand en een 2.000 jaar oude boerenbelasting werd afgeschaft.

Posted in handel | Reacties uitgeschakeld voor Chinese consument is te zuinig

Weinig vertrouwen in private labels

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

Hoewel het merendeel van de Amerikaanse consumenten private label-artikelen koopt, boezemen ze weinig vertrouwen in. Dat blijkt uit onderzoek van Alix Partners. Bij bijna alle productensoorten is het consumentenvertrouwen in huismerken laag. Dat is volgens de onderzoekers wellicht een erfenis uit het verleden, toen inderdaad van een inferieure kwaliteit kon worden gesproken.

“Bij de verpakte voedingsmiddelen zijn Kraft, Campbell`s en General Mills de favoriete merken,” aldus het magazine Brandweek. “De drie minst vertrouwen wekkende merken zijn private labels. Bij voorschriftvrije geneesmiddelen worden Tylenol, Bayer en Advil als de meest betrouwbare merken beschouwd. Ook hier genieten de huismerken het minste vertrouwen, al vormt Wal-Mart daar een uitzondering op.”

Volgens Alix Partners komt het gebrek aan vertrouwen in huismerken door het hang-over effect. “Tien jaar geleden hadden consumenten alle reden om private labels minder te vertrouwen dan merkartikelen,” voeren ze aan. “De kwaliteit was vaak lager en de artikelen werden gepresenteerd als goedkope alternatieven voor merkproducten.” Ondanks de mindere faam, groeit de populariteit van de huismerken.

Posted in retail | Reacties uitgeschakeld voor Weinig vertrouwen in private labels

Sloop boten moet milieuvriendelijker

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

Europese reders moeten afgeschreven schepen milieuvriendelijker en op een veiligere manier laten slopen. Dat blijkt uit een nota van de Europese Commissie, waarbij de aandacht wordt gevestigd op de erbarmelijke arbeidsomstandigheden bij bedrijven die in Bangladesh, India en Pakistan schepen uit elkaar halen. Twee derde van alle grote afgedankte zeeschepen komt in deze landen terecht.

Volgens de Europese Commissie zijn veel werknemers van deze sloperijen ziek, of lopen ze grote gezondheidsrisico’s. In de schepen zijn gevaarlijke stoffen als asbest verwerkt. Bovendien zorgt het slopen ook nog voor een enorme milieuvervuiling. Volgens Europees milieucommissaris Stavros Dimas heeft Europa de plicht om de gezondheid en de veiligheid van scheepsslopers te beschermen, plus de vervuiling door de sloop te reduceren.

De kwestie wordt volgens de Europese Commissie steeds actueler, omdat het aantal schepen dat wacht op de sloop de volgende jaren veel groter zal worden. Gemiddeld worden jaarlijks tussen de tweehonderd en zeshonderd grote schepen uit de vaart genomen. Maar rond 2010 ontstaat een piek, vanwege de afspraak om dan enkelwandige tankers uit te faseren. Er zullen ook honderd marineschepen en andere overheidsvaartuigen uit de vaart genomen worden.

Dimas ontkent dat een achterliggend doel is meer schepen te laten slopen in de Europese Unie. Een land als Bangladesh haalt 90 procent van zijn staalbehoefte uit de ontmanteling van schepen, terwijl de sloperij goed is voor tienduizenden banen. Volgens Dimas heeft het geen zin kunstmatig sloopschepen in de Europese Unie te houden als de Aziatische slopers veel goedkoper kunnen werken dan Europese bedrijven.

Wel suggereerde Dimas dat de Europese Unie de Aziatische ondernemers helpt verantwoorder te werken. Ook wil hij een strengere handhaving van de wetgeving. Uitvoer van afval naar landen die geen lid zijn van de Organisatie voor Samenwerking en Ontwikkeling is verboden, maar vele reders storen zich daar niet aan en vertikken het om eerst te gevaarlijke stoffen te verwijderen voor het schip wordt afgevoerd.

Posted in milieu, transport & logistiek | Reacties uitgeschakeld voor Sloop boten moet milieuvriendelijker

Ecuador wil compensatie voor olieverlies

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

Ecuador is bereid af te zien van olieboringen in een waardevol natuurgebied in de Amazoneregio, maar eist in ruil internationale steun. President Rafael Correa vindt 260 miljoen euro per jaar daarvoor een redelijk compensatiebedrag. Ecuador zegt een jaar te zullen wachten op een antwoord. Ook inlandse stammen zijn tegen de ontginning van hun gebied, maar vrezen dat de regering toch zal buigen voor de oliedollars.

Ecuador voert aan het zich niet te kunnen veroorloven de aardolievelden ongemoeid te laten, tenzij buitenlandse donoren met minstens de helft van het geld over de brug komen dat Ecuador zou mislopen. De olievelden zouden goed zijn voor meer dan 900 miljoen vaten olie, maar liggen in het natuurreservaat Yasuni, in het hart van het Amazonewoud. Ecuador zegt dat het om een gebied met een buitengewone soortenrijkdom gaat.

“De hele wereld vaart er wel bij als die natuurschatten behouden blijven,” voert de Ecuadoraanse regering aan. “Bovendien kan olie die in de grond blijft zitten ook niet bijdragen tot de opwarming van de aarde. Maar daarvoor moet de wereld ook iets over hebben, want Ecuador heeft de olie-inkomsten eigenlijk hard nodig.” Meer dan de helft van de dertien miljoen Ecuadoranen is extreem arm.

Indianen uit het Yasunireservaat zijn blij met het standpunt van de Ecuadoraanse regering, maar betwijfelen of die haar belofte zal houden. Volgens inheemse leiders zijn bedrijven als het Spaanse Repsol en het Braziliaanse Petrobras al met boringen begonnen in het Ishapingo-Tiputini-Tambococha-gebied in het Yasunireservaat. Dat is inheems territorium, maar de bedrijven hebben geen toestemming gevraagd aan de indianen die er leven.

In die regio leven de Waorani-indianen in een zelfgekozen isolement. “Ze zijn helemaal van het woud afhankelijk voor hun voortbestaan,” aldus het magazine OneWorld. “Ook op natuurkundig vlak kan de exploitatie van de olievoorraden in de ondergrond dramatische gevolgen hebben. Er zouden zeker 25 soorten met uitsterven bedreigd worden, waaronder de tapir en maar liefst tien apensoorten.”

Posted in energie, milieu | Reacties uitgeschakeld voor Ecuador wil compensatie voor olieverlies

Chaotische vergadering is stresserend

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

Een chaotische vergadering bezorgt de participanten extra stress. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Opinion Research USA. Daarnaast blijken werknemers zich volgens de onderzoekers ook in grote mate te storen aan collega’s die tijdens vergaderingen de sprekers onderbreken. Dergelijke storingen en frustraties gaan volgens Opinion Research USA ten koste van de productiviteit van de vergadering.

De onderzoekers stellen dat de meeste werknemers vergaderen in de eerste plaats al niet echt leuk vinden. “Maar indien die besprekingen ook nog eens chaotisch verlopen, wordt de vergaderstress bijzonder groot,” voeren ze aan. Uit het onderzoek bleek verder dat werknemers zich tijdens vergaderingen ook vooral storen aan dominante collega’s die sprekers onderbreken.

Dergerlijke ergernissen komen volgens Opinion Research de productiviteit van de vergadering niet ten goede. “Gestructureerde vergadering waarbij agendapunten één voor één worden afgewerkt, zijn vaak de meest productieve besprekingen,” stoppen de onderzoekers aan. “Een wanordelijke vergadering is een vergadering zonder betrokkenheid. Slechts in heel uitzonderlijke gevallen zal daaruit een bevredigend resultaat komen.”

Posted in human resources | Reacties uitgeschakeld voor Chaotische vergadering is stresserend

Hotels zien graag Japanners komen

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

Japanners zijn de meest geliefde hotelgasten. Dat blijkt uit een onderzoek van GFK Group onder Europese hoteleigenaren. Fransen daarentegen zijn het minst geliefd. Nederlanders worden beschouwd als toeristen die bijzonder zuinig zijn, maar wel het best de lokale taal spreken en Amerikanen worden dan weer geprezen omdat ze het meeste geld uitgeven en ook de grootste fooien neertellen.

Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de Europese hoteleigenaars het liefst Japanners heeft als gasten. Ze worden gevolgd door de Amerikanen (21 procent), Zwitsers (18 procent), Zweden (11 procent) en Duitsers (10 procent). De Fransen worden beschouwd als de slechtste toeristen (29 procent). Op de tweede plaats staan de Indiërs (19 procent), gevolgd door de Chinezen (18 procent), Russen (16 procent) en Engelsen (13 procent).

De hoteleigenaars zijn anderzijds van oordeel dat de Nederlanders het best de lokale spreken, gevolgd door de Amerikanen en Engelsen. De Fransen scoren op dit punt ook weer slecht, net zoals de Italianen en Spanjaarden. De Fransen behoren daarentegen wel tot de beste geklede toeristen, net als de Japanners, Italianen, Spanjaarden en Zwitsers. Het slechtst gekleed zijn achtereenvolgens de Amerikanen, Britten, Duitsers, Chinezen en Russen.

Duitsers, Chinezen, Fransen, Nederlanders en Polen hebben de naam zuinig te zijn op vakantie. De minste fooien worden gegeven door fr Duitsers, Fransen, Italianen, Spanjaarden en Chinezen. Het meeste geld wordt uitgegeven door de Amerikanen, gevolgd door de Russen, Britten, Japanners en Italianen. Amerikanen geven ook veel fooi, net zoals de Russen, Japanners, Zwitsers, Australiërs.

Posted in toerisme | Reacties uitgeschakeld voor Hotels zien graag Japanners komen

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on 23rd mei 2007

De Europese Commissie heeft zijn fiat gegeven aan de verkoop van de muziekcatalogus van BMG aan concurrent Universal. In ruil moet de Amerikaanse platenfirma de rechten op topacts als Justin Timberlake en Kaiser Chiefs van de hand doen. De Europese Commissie vreesde dat Universal met de overname een te sterke positie zou verwerven, met name op de online markten. In een aantal landen dreigde Universal ‘meer dan de helft van alle songs in de hitparades’ te controleren en zou het bedrijf volgens de Europese Commissie zo goed als onmisbaar worden voor online en mobiele muziekdiensten. Onder druk van de Europese concurrentiediensten stemt Universal ermee in een deel van zijn aanzienlijke catalogus af te staan. De groep zal onder meer de auteursrechten van Engelstalige acts en een aantal contracten met artiesten van de hand doen. Het gaat onder meer om Kaiser Chiefs, Justin Timberlake en R. Kelly.

De middenklasse volumewagen Nissan Qashqai heeft in een crashtest alle records gebroken inzake de bescherming van de inzittenden. Dat meldt automobilistenorganisatie Touring Assistence. “Het is de eerste maal dat een wagen 37 punten en dus de maximumscore van vijf sterren haalt,” benadrukte de organisatie. Het model van Nissan kreeg vijf sterren voor zowel de frontale als de zijdelingse impact, onder meer omdat hij uitgerust is met een dubbele veiligheidsgordel en zijdelingse hoofdairbags. Zowel voor de bestuurder als voor de passagiers wordt een alarm geactiveerd wanneer de veiligheidsgordel niet wordt gebruikt. Ook voor de bescherming van kinderen in de wagen kreeg de Nissan Qashqai het maximum van de punten. Enig minpunt volgens Touring is de bescherming van de zwakke weggebruikers bij een aanrijding.

De chipfabrikanten Intel en STMicroeletronics richten een joint venture op voor de productie van de zogenaamde flashgeheugens. Een flashgeheugen wordt gebruikt in mp3-spelers, mobiele telefoons en digitale camera’s. Door de hevige concurrentie en de overcapaciteit op die markt slinken echter de marges. Beide producenten willen door de joint venture geld vrijmaken om te investeren in meer lucratieve geheugenchips. De joint venture wordt gewaardeerd op 3,1 miljard dollar. STMicro brengt alle onderdelen van zijn flashgeheugenproductie in. STMicro heeft een participatie van 48,6 procent in de joint venture. Intel brengt eveneens al zijn flashgeheugenactiviteiten in en houdt op die manier 45,1 procent van de nieuwe joint venture aan. Daarnaast treedt het Amerikaanse inversteringsfonds Francisco Partners in het kapitaal en krijgt 6,3 procent voor een investering van 150 miljoen dollar. De joint venture wordt geleid door Brian Harrison, die huidige directeur van de flashgeheugenactiviteiten bij Intel.

De Canadese aluminiumprodducent Alcan verwerpt het vijandige bod van zijn Amerikaanse sectorgenoot Alcoa. “Het huidige bod is ontoereikend,” aldus een woordvoerder van Alcan. “We willen het bod van Alcoa pas overwegen als de Amerikanen meer bieden.” Alcoa lanceerde begin deze maand een bod van 33 miljard dollar op Alcan, ooit een dochterbedrijf van het Amerikaanse bedrijf. Het bod kwam er na bijna twee jaar vruchteloos onderhandelen over een vredig samengaan. Door de overname van Alcan wil het Amerikaanse concern de pas opgerichte Russische fusiegroep Rusal onttronen als de grootste aluminiumproducent ter wereld en bovendien streeft Alcoa vooral naar een groei in China, de grootste consument van aluminium ter wereld.

De redactie van de Franse krant Le Monde heeft zich uitgesproken tegen de vernieuwing van het mandaat redactiedirecteur Jean-Marie Colombani. De betrokkene was nochtans de enige kandidaat, maar hij kreeg slechts de steun van 48,49 procent van de redactieleden, terwijl 48,6 procent tegenstemde. Met dat resultaat voldeed Colombani niet aan de voorwaarden voor een vernieuwing van zijn mandaat. Colombani moest daarvoor immers op zijn minst 60 procent van de redactie achter zich krijgen. Colombani stond de voorbije twaalf jaar aan het hoofd van Le Monde. De voorbije jaren nam het ongenoegen over zijn beleid echter steeds meer toe. Volgens een deel van de redactie zadelde zijn strategie het bedrijf met zwaar verlies op. In 2006 leed Le Monde een verlies van 14,3 miljoen euro.

Het parket in Parijs heeft een onderzoek geopend naar de vertrekpremie van Noël Forgeard, de voormalige topman van het Europese luchtvaartconcern EADS. Het onderzoek kwam er nadat een kleine aandeelhouder op 18 april klacht ingediend had tegen Forgeard wegens misbruik van bedrijfseigendom en medeplichtigheid aan en heling van bedrijfseigendom. Forgeard stapte op 2 juli 2006 op bij EADS, kort voor de problemen met de productie van de superjumbo A380 bekendraakten. Maar hij vertrok niet met lege handen. Zijn ontslagvergoeding bedroeg 8,5 miljoen euro. Toen vorige maand uitlekte hoe groot de vertrekpremie van Forgeard was, ontstond in Frankrijk een grote polemiek. De EADS-vakbonden hekelden dat een topman die mee verantwoordelijk was voor de problemen met de A380 zo’n hoge vertrekpremie kreeg. Volgens de reorganisatie verdwijnen de volgende jaren 10.000 jobs bij EADS.

De Italiaanse regering is bereid haar hele belang van 49,9 procent in het noodlijdende Alitalia te verkopen. Tot nu toe wilde de regering nog een belang van zeker 10 procent in de nationale luchtvaartmaatschappij behouden. De toezegging kwam er op het moment dat de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot bekendmaakte dat ze voldoende kredietlijnen had verzameld om een overnamebod op Alitalia te lanceren. Aeroflot werkt samen met de Italiaanse bank Unicredit aan een bod. Behalve de Russen zijn nog een consortium van Italiaanse en Amerikaanse investeerders en een groep rond de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Air One in de race voor Alitalia. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij verkeert al jaren in een crisis. Sinds 1999 wist het Italiaanse concern slechts één jaar met winst af te sluiten. De geïnteresseerden voor Alitalia hebben tot 2 juli tijd om hun bod in te dienen.

Het Amerikaanse conglomeraat Halliburton wordt voortaan officieel bestuurd vanuit de Verenigde Arabische Emiraten. Het concern hoopt dat de verhuizing een nieuw hoofdstuk inluidt in de geschiedenis van het bedrijf. De voorbije jaren kwam het conglomeraat – dat tussen 1995 en 2000 geleid werd door de huidige Amerikaanse vice-president Dick Cheney – geregeld in opspraak. Omdat Halliburton herhaaldelijk met lucratieve overheidscontracten aan de haal ging, kreeg het concern het verwijt bevoordeeld te worden door de Amerikaanse regering. Vooral contracten in Irak zorgden voor opschudding, zeker nadat bekend geraakt was dat het dochterbedrijf KBR de overheid te veel aanrekende voor zijn diensten in Irak. Inmiddels is KBR van de hand gedaan. Toen Halliburton in maart van dit jaar bekendmaakte zijn hoofdzetel naar Dubai te verhuizen, ontstond een felle polemiek in de Verenigde Staten. Verschillende democraten beschuldigden de groep ervan met de verhuizing de Amerikaanse fiscus te willen ontlopen. Het concern heeft dat altijd ontkend.

De wereldwijde uitgaven voor bewapening hebben volgens een rapport van veiligheidsdeskundigen voor het eerst de grens van 1.000 miljard dollar overschreden. Het is een alarmerend teken van een globale bewapening en voortschrijdende militarisering, verklaarde het Internationale Conversie Centrum Bonn (BICC). De trend vertaalt zich ook in een snelle uitbreiding van oorlogssituaties. Tussen 2005 en 2006 is het aantal conflicten, waarbij minstens sporadisch fysiek geweld werd gebruikt van 91 naar 111 gestegen. Volgens cijfers van het BICC bedroegen de uitgaven voor wapens in 2005 in totaal 1.030 miljard dollar. Dat is een toename van 25 procent sinds 2001. De uitgaven van de Verenigde Staten alleen al maakten wereldwijd 46 procent uit. De uitgaven zijn op de eerste plaats op de Amerikaanse defensiebegroting te vinden. Maar ook de aanzienlijke stijging van de militaire uitgaven in Rusland, India en China verklaren de stijging. Wereldwijd is ook het aantal personeelsleden van militaire en paramilitaire eenheden gestegen.

De voormalige Amerikaanse speciale handelsgezant Robert Zoellick is de uitgesproken favoriet om Paul Wolfowitz op te volgen als voorzitter van de Wereldbank, althans bij de bookmakers. De 53-jarige Zoellick was in 2005 ook al eens in de running om de financiële instelling te leiden, maar zag toen uiteindelijk Wolfowitz met de functie aan de haal gaan. De functie komt op 30 juni weer vrij omdat Wolfowitz dan vrijwillig opstapt. De positie van de architect van de Irakoorlog was onhoudbaar geworden nadat uitgelekt was dat Wolfowitz zijn partner bij zijn aantreden als Wereldbankvoorzitter in juni 2005 een promotie en een fikse loonsverhoging toegekend had. Het bericht leidde tot een wekenlange crisis bij de financiële instelling. Er kwam pas een einde aan die crisis toen Wolfowitz bekendmaakte zelf op te stappen.

Meer Nieuws

Posted in nieuwsoverzicht | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsoverzicht

Telefonie op Mount Everest is een feit

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

De Britse alpinist Rod Babar is er op 21 mei in geslaagd vanop de top van de Mount Everest, de hoogste berg van de wereld, twee telefoongesprekken te voeren. Daarmee heeft Babar een wereldprimeur en een wereldrecord gevestigd. De gesprekken werden doorgestuurd naar een voicemail die was opgezet door sponsor Motorola. Babar slaagde er ook nog in om het hoogste sms-bericht uit de geschiedenis te versturen.

In een eerste telefoongesprek beschreef Rod Babar het uitzicht vanop de Mount Everest, vertelde hij hoe koud het was en wat hij van plan was wanneer hij terug in het basiskamp zou zijn teruggekeerd. Daarop belde hij zijn echtgenote en kinderen. De mobiele telefoongesprekken werden mogelijk gemaakt door een mobiel basisstation dat door China in het zicht van de top heeft opgericht.

De Britse alpinist vertrok op 30 maart naar de Himalaya, waar hij half april begon te oefenen om zich aan de hoogte aan te passen. Op het ogenblik van zijn telefoongesprek lag de temperatuur dertig graden onder nul. Bovendien stond er een sterke wind. Babar had ook niet veel tijd om zijn telefoongesprekken te voeren. De alpinisten blijven slechts een kwartier op te top van de Mount Everest.

Het voeren van een telefoongesprek op een hoogte van 8.848 meter is ook gevaarlijk, want om te kunnen praten moest Babar zijn zuurstofmasker afnemen. De batterijen voor het gsm-toestel waren vastgemaakt op het lichaam van de alpinist, zodat ze voldoende temperatuur hadden om de telefoon te kunnen voeden. Babar stuurde ook nog eens het hoogste sms-bericht uit de geschiedenis.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Telefonie op Mount Everest is een feit

Universal wil themapark in Zuid-Korea

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

Filmmaatschappij Universal Studios koestert plannen om tegen 2012 een themapark te openen in Zuid-Korea. Daarbij zouden attracties opgetrokken worden rond Hollywood-figuren zoals Spider Man en King Kong, maar ook gebaseerd op Koreaanse films. Universal Studios heeft al een themapark in Japan en is op dit ogenblik bezig met de realisatie van een vestiging in Singapore.

De markt van de Aziatische pretparken kent een opmerkelijke groei. De sector is er goed voor een omzet van 12,5 miljard dollar. Dat is evenveel als in de rest van de wereld. Verwacht wordt dat het aantal bezoekers er tegen 2010 met 25 procent zal stijgen. De keuze voor Zuid-Korea is volgens Universal Studios ingegeven door de stevige groei van de locale economie, die zich opgewerkt heeft tot de vierde grootste van Azië.

Universal Studios opende in 2001 een themapark in het Japanse Osaka. Disney opened in 2005 een themapark in Hong Kong. Concurrent MGM maakte zopas plannen bekend voor de opening van een nieuwe locatie in China. Waar het Zuid-Koreaanse themapark zou komen, staat nog niet vast. Het zou wel ingeplant worden in de omgeving van Seoul. Daar heeft men een potentiële doelgroep van meer dan twintig miljoen mensen.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Universal wil themapark in Zuid-Korea