Wereld heeft volgende twintig jaar 674.000 nieuwe piloten nodig
Posted by managing21 on juli 26th, 2024
Tegen 2043 zullen luchtvaartmaatschappijen 2,4 miljoen nieuwe piloten, technici en bemanningsleden nodig hebben. Dat blijkt uit de jongste editie van de Pilot and Technician Outlook (PTO) van vliegtuigbouwer Boeing. Daarbij wordt opgemerkt dat er wereldwijd 674.000 nieuwe piloten, 716.000 nieuwe technici en 980.000 nieuwe stewards zullen moeten worden gerecruteerd om de groeiende vliegtuigvloot te bedienen.
“De volgende twintig jaar zal er een aanzienlijke vraag naar verschillende luchtvaart-professionals kunnen worden opgemerkt”, voorspelt Boeing. Chris Broom, vice-president commerciële training bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer, benadrukte daarbij dat die vraag nog steeds wordt aangedreven door het passagiersverkeer, dat inmiddels is uitgestegen boven het niveau dat voor de uitbraak van de covid-pandemie werd opgetekend, het personeelsverloop en de groei van de commerciële vloot.”

Vliegtuigmaatschappijen zullen de volgende twintig jaar in de rekrutering van piloten moeten investeren. – Foto: Boeing
Op basis van regionale trends schat Boeing dat de vraag naar nieuw personeel voornamelijk zal worden aangedreven door narrowbody-vliegtuigen, behalve in Afrika en het Midden-Oosten, waar de vraag naar widebody vliegtuigen veel groter is. Meer dan de helft van het nieuwe personeel zal voor activiteiten in Eurazië, China en Noord-Amerika worden aangetrokken. Zuid-Azië, Zuidoost-Azië en Afrika vormen echter de snelst groeiende regio’s, waarbij de vraag naar personeel naar verwachting de volgende twintig jaar zal verdrievoudigen.
Boeing voegde eraan toe dat tweederde van de nieuwe medewerkers zal worden ingezet om het personeelsverloop in de sector op te vangen. Het resterende derde moet de groei van de commerciële vliegtuigvloot zal ondersteunen. In Eurazië zullen de volgende twintig jaar 155.000 nieuwe piloten worden gerecruteerd, gevolgd door China (130.000), Noord-Amerika (123.000), het Midden-Oosten (68.000), Zuidoost Azië (60.000), Zuid Azië (40.000), Latijns-Amerika (39.000), Noordoost-Azië (25.000), Afrika (23.000) en Oceanië (11.000).
Sterke groei
Boeing wees er eerder al op dat luchtvaartmaatschappijen de volgende twintig jaar wereldwijd 44.000 nieuwe vliegtuigen nodig zal hebben. Volgens de vliegtuigfabrikant heeft de vraag naar vliegreizen de voorbije jaren een constant sterkere groei gekend dan de economie. Vier jaar geleden hield de covid-pandemie het grootste deel van de wereldwijde vliegtuigvloot aan de grond. Maar sindsdien is volgens de vliegtuigbouwer de groei van het luchtverkeer teruggekeerd naar de langetermijntrend die twintig jaar geleden werd voorspeld.
“Reizen is nu belangrijker geworden dan voor de uitbraak van de covid-pandemie”, wierp Darren Hulst, vice-president marketing bij Boeing. “De vraag naar vliegtuigen neemt ook toe omdat de toestellen later worden vervangen dan in een ideale situatie zou mogen worden verwacht. Gemiddeld is de wereldwijde vloot vliegtuigen één tot anderhalf jaar ouder dan voor de uitbraak van de pandemie.” Er wordt nog aan toegevoegd dat het passagiersvervoer in de luchtvaart de volgende twee decennia gemiddeld met 4,7 procent per jaar zal toenemen.
Boeing voorspelt dat de wereldwijde vloot vliegtuigen de volgende twintig jaar nagenoeg een verdubbeling zal kennen. Daarbij wordt opgemerkt dat narrowbody vliegtuigen 76 procent van alle leveringen zullen vertegenwoordigen. De helft van de leveringen zouden gebruikt worden om oudere toestellen te vervangen. Deze nieuwe modellen zijn zuiniger in het verbruik, waardoor volgens Boeing de sector ook aan duurzaamheid zal winnen. Er wordt nog opgemerkt dat 44 procent van de wereldwijde vloot widebody-vliegtuigen bij luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten zal kunnen worden teruggevonden.
Uit een enquête is volgens Boeing gebleken dat 84 procent van de consumenten te kennen heeft gegeven in hun budget aan reizen een prioriteit te zullen verlenen. Daarnaast benadrukte 66 procent vaker te zullen reizen dan voor de uitbraak van de covid-pandemie. Bovendien zullen reizen gemiddeld één dag langer duren dan begin dit decennium kon worden opgetekend. De snelste groei wordt verwacht in Zuidoost-Azië en Afrika.
Meer over dit onderwerp:
- Luchtvaart besteedt grotere aandacht aan business class
- American Airlines verlaagt zijn winstverwachting voor lopende jaar
- Winst Southwest Airlines voorbije kwartaal met 46 procent gedaald
- Besprekingen over hechtere samenwerking tussen Leonardo en Airbus
- Winstdaling Air France-KLM te wijten aan oplopende kosten