managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Geluidscamera moet lawaaierig autoverkeer beteugelen

Posted by managing21 on juli 26th, 2024

Het autoverkeer zorgt wereldwijd voor geluidsoverlast. Dat wordt vaak nog verergerd door individuen die met extreem lawaaierige vehikels door de straten scheuren. Het blijkt echter niet zo eenvoudig om het probleem aan te pakken, maar het bedrijf Not-A-Loud uit de Amerikaanse staat New Mexico lijkt daarop een antwoord te hebben gevonden. De onderneming heeft een geluidscamera, die de naam NoiseTracker heeft meegekregen, ontwikkeld om deze lawaaierige voertuigen te identificeren en daardoor te kunnen sanctioneren.

“Zelfs wanneer men zich in een natuurgebied bevindt en de bewoonde wereld niet meer in zicht is, kan men dikwijls nog altijd het geluid van het autoverkeer, vaak dag en nacht, horen”, benadrukt Nick Ferenchak, voorzitter van Not-A-Loud en professor milieukunde aan de University of New Mexico. Maar het blijkt veel moeilijker om lawaaierige voertuigen te betrappen dan snelheidsovertreders te bekeuren. Een geluidscamera kan daarvoor echter een oplossing bieden.”

De geluidscamera moet de overheid helpen op te treden tegen overdreven lawaaierige auto’s. – Foto: University of New Mexico

“Indien het mogelijk is om op te treden tegen voertuigen die te hard rijden, moet het ook haalbaar zijn om sancties op te leggen aan wagens die teveel lawaai maken”, benadrukte Ferenchak, die eerder al veel onderzoek naar verkeersveiligheid deed. “Dat is belangrijk, want door een aanpak van het verkeerslawaai kan ook een positieve bijdrage aan de verbetering van de verkeersveiligheid worden geleverd. Het is immers bewezen dat er een verband bestaat tussen luide motoren en inbreuken tegen de snelheidsbeperkingen.”

Bovendien heeft de geluidshinder ook een verband met de volksgezondheid.  Wetenschappers wijzen er immers op dat geluidsoverlast niet enkel als een ongemak mag worden beschouwd, maar zelfs een ernstig gevaar voor de gezondheid vormt. Volgens het Environmental Protection Agency (EPA) heeft geluidsoverlast immers een negatieve invloed op het leven van miljoenen mensen en leidt het probleem tot stressgerelateerde ziekten, hoge bloeddruk en gehoorverlies. Ongeveer 10 miljoen mensen in de Verenigde Staten lijden door overmatig omgevingslawaai aan blijvend gehoorverlies.

Daarnaast vormt de overlast van lawaaierig autoverkeer volgens Ferenchak ook een economisch probleem. “Restaurants die langs drukke wegen zijn gelegen, zullen op hun terrassen weinig klanten ontvangen”, werpt hij op. “Dat heeft een negatieve invloed op de omzet en de winstmarges van de uitbater.”

De geluidscamera werkt op een gelijkaardige manier als de snelheidscamera. “Wanneer een luidruchtig voertuig de controlepost passeert en een bepaalde decibel-drempel wordt overschreden, wordt de geluidscamera geactiveerd, waardoor het kenteken van de wagen op beeld wordt vastgelegd. Dat levert de overheid een bewijs op om de dader eventueel een bekeuring thuis te bezorgen.”

Sportwagens

Bijna vijf jaar geleden vroeg Ferenchak een patent voor een prototype van de technologie gaan. De voorbije jaren werd de technologie verder ontwikkeld. Nu zou de geluidscamera klaar zijn. Ferenchak benadrukt dat tientallen steden in de Verenigde Staten, waaronder New York City, pilootprogramma’s met de verschillende versies van geluidscamera’s uitgevoerd, maar van een brede implementatie van de technologie is volgens hem nog geen sprake.

Not-A-Loud heeft het voorbije jaar pilootprogramma’s uitgevoerd in New Mexico, Albuquerque en Santa Fe. Daarbij kon het bedrijf ook de efficiëntie van de technologie aantonen. “Dat heeft tot vele positieve reacties geleid”, betoogt Frenchak. “Er blijkt ook een grote interesse in de technologie.” De eerste tests hebben volgens hem alvast aangetoond dat de grootste geluidsproblemen worden veroorzaakt door bewerkte sportwagens die de openbare weg als een racecircuit gebruiken.

In december 2022 nam de gemeenteraad van Albuquerque een resolutie aan om geluidsoverlast aan te pakken. De stadsbestuurders kregen daarbij de opdracht een pilotprogramma te ontwikkelen met geluidscamera’s, zodat lawaaierige auto’s konden worden onderschept. Daarbij werd opgemerkt dat aangepaste uitlaatsystemen een zware overlast veroorzaken voor bewoners en een negatieve impact hebben op de levenskwaliteit.

Meer over dit onderwerp: