managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Chinese reclamemarkt is snelste groeier

Posted by managing21 on december 5th, 2006

China zal dit jaar de grootste bijdrage leveren tot de groei van de wereldwijde reclamemarkt. Het is de eerste keer dat de Verenigde Staten niet de grootste groeier zijn. Dat vertelde Adam Smith van het bureau Group M tijdens een mediacongres van de investeringsbank Credit Suisse. Maar op het gebied van internetreclame blijft hoofdzakelijk de westerse wereld de groeiende kracht.

De groei van de wereldwijde reclame blijft volgens Adam Smith dit jaar op ongeveer hetzelfde niveau als vorig jaar, toen er een stijging met 5,3 procent werd genoteerd. De wereldwijde reclamemarkt haalt nu een omzet van 395 miljard dollar. Ook voor volgend jaar voorspelde Smith een groei, al zal die volgens hem kleiner zijn dan dit jaar.

China zal volgens Smith dit jaar een extra bedrag van 4,2 miljard dollar investeren in reclame, terwijl de Verenigde Staten aan een stijging van 4 miljard dollar zal komen en een totaal van 151 miljard dollar zal bereiken. Wereldwijd blijft televisie volgens Smith het belangrijkste reclamekanaal, zeker in ontwikkelingslanden. Hij voegde er aan toe dat het internet aan zijn achterstand zal blijven knagen, terwijl in de gedrukte sector vooral weekbladen en gratis kranten het goed zouden doen.

Het internet zal volgens Smith volgend jaar 28 procent van de reclamemarkt vertegenwoordigen. In West-Europa gaan steeds meer budgetten van televisie naar het internet en in Groot-Brittannie staat het internet in voor nagenoeg de hele groei van de reclamemarkt. Toch blijven marketeers en reclamebureau’s volgens Smith een voorliefde hebben voor de traditionele media.