managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Cosmetica-branche vergeet senioren

Posted by managing21 on december 29th, 2006

De cosmetica-branche besteedt nog altijd onvoldoende aandacht aan de oudere leeftijdsgroep. Dat stelt het magazine Kosmetiek, dat aan een aantal bedrijven uit de sector de stelling poneerde dat jongeren niet meer zo’n interessante doelgroep vormen dan vroeger het geval was. Het resultaat van die enquete was dat senioren nog altijd niet als een belangrijke doelgroep worden beschouwd.

“Ondanks de opkomst van de babyboomers met meer tijd en geld, blijft de cosmeticabranche zich richten op jongeren,” stipt Kosmetiek aan. “Zo stelden sommigen dat de primaire doelgroep bestaat uit consumenten van vijfentwintig tot veertig jaar, maar dat ook de leeftijdscategorie van achtien tot vijfentwintig jaar belangrijk is. “Innovators of early adaptors uit deze groep identificeren zich in hun exclusieve aankoopgedrag graag met 25-jarigen,” wordt er opgemerkt.

Andere respondenten merkten op dat men niet vroeg genoeg met huidverzorging kan beginnen, maar dat jongeren daar nog niet serieus genoeg mee bezig zijn. Daarom richten zij hun promotiecampagnes vooral op deze jongere leeftijdscategorie. Ook wordt opgemerkt dat jongeren heel merkbewust zijn en een steeds interessantere doelgroep vormen. Maar over de consument uit de seniorencategorie wordt niet gesproken.