managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

IT-afdeling moet commercieler denken

Posted by managing21 on december 29th, 2006

Binnen de bedrijven moeten de IT-afdeling en de verkoopafdeling nauwer samenwerken. Dat zeggen onderzoekers van het bureau ForceFive, gespcialiseerd in het commercialiseren van grote, interne IT-afdelingen en de relatie van de afdeling met interne klanten. ForceFive stelt immers dat de IT-afdelingen vaak te weinig gevoel hebben voor marketing en daarom te rade moeten gaan bij de verkoopafdeling.

“Veel IT-afdelingen werken te verklarend en te gedetailleerd naar de klanten toe,” citeert het magazine Automatiserings Gids het rapport van ForceFive. “De klant heeft echter helemaal geen behoefte aan de processen achter het product, maar wil alleen informatie over het product zelf. Door de IT-afdelingen meer gebruik te laten maken van marketingdisciplines, kan de afdeling commercieler gaan werken.”

Het feit dat de IT-afdeling niet commercieel en marketinggericht werkt, heeft volgens ForceFive te maken met een historische context. “De IT-afdeling moest veelal werken aan andere zaken dan de rest van het bedrijf. Hierdoor ontstond een afstand tussen de commerciele activiteiten en de IT-opdrachten. Nu is het echter belangrijk dat er weer sprake is van partnerschap tussen business en IT-afdeling.”

Door de IT-afdeling professioneler te laten draaien, kan de kloof  tussen commerciele activiteiten en IT-operaties volgens ForceFive al in belangrijke mate gedicht worden. “De IT-afdeling mag wel zelf blijven inkopen, maar er is meer communicatie nodig met de businesskant,” aldus nog ForceFive.