managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on januari 8th, 2007

De Britse astrofysicus Stephen Hawking gaat over twee jaar een ruimtevlucht maken. Hij zal als een van de eersten een ruimtevlucht maken met de privémaatschappij Virgin Galactic. Stephen Hawking verkreeg wereldwijde bekendheid met zijn boek ‘A Brief History of Time’ dat in 1968 verscheen. De firma Virgin Galactic van de Britse magnaat Richard Branson zal vanaf begin 2009 vluchten naar de ruimte organiseren. De raket zal vanaf de rug van een vliegtuig worden gelanceerd en een kwartier lang met zes passagiers en twee piloten op 120 km boven de Aarde zweven. Ruimtetoeristen betalen 148.000 euro voor de vlucht. Stephen Hawking (65) werd als twintiger getroffen door amyotrofische laterale sclerose (ALS), een ongeneeslijke ziekte die de zenuwcellen aantast en eindigt in volledige verlamming. Hij beweegt zich voort in een speciale rolstoel met ingebouwde spraakcomputer. Dit alles belet hem er niet van zijn wetenschappelijk werk voort te zetten.

Platenfirma’s maken geen gebruik meer van kopieerbeveiliging op muziekcd’s. EMI is er onlangs als laatste mee gestopt. Dat meldt de Nederlandse brancheorganisatie voor de muziekindustrie NVPI op haar website. Platenmaatschappijen introduceerden de techniek enkele jaren geleden. Ze wilden het onmogelijk maken om illegale kopieën van cd’s te maken. Nu is echter duidelijk geworden dat de kosten niet opwegen tegen de resultaten, aldus de NVPI, die zich baseert op het Amerikaanse vakblad Billboard. Bovendien konden de beveiligde schijfjes in sommige apparaten niet worden afgespeeld. Sony BMG moest in 2005 miljoenen cd’s terugroepen wegens een omstreden kopieerbeveiliging. Software installeerde zich heimelijk op computers. Daardoor konden virusschrijvers misbruik maken van zwakke plekken in de kopieerbeveiliging en controle krijgen over de computer. Volgens de NVPI moet de kopieerbeveiliging op cd’s niet worden verward met het slot op muziekbestanden die via het internet worden gekocht. Die beveiligingssoftware bestaat nog steeds.

De Europese lanceerfirma Arianespace heeft het jaar 2006 in evenwicht afgesloten, met een omzet van iets minder dan een miljard euro, zo heeft directeur-generaal Jean-Yves Le Gall gemeld. “In 2006 was onze balans in evenwicht, met een omzet van 985 miljoen euro,” aldus de topman van de uitbater van de Arianeraket en co-uitbater van de Russische Sojoez. Het bedrijf boekte in 2005 een nettowinst van 6,3 miljoen euro, op een omzet van 1,068 miljard euro. Le Gall wijst erop dat Arianespace vorig jaar twaalf contracten in de wacht heeft gesleept en ook in het nieuwe jaar al een lanceercontract heeft ondertekend. Het orderboekje bevat nu 38 satellieten voor de Ariane en vijf voor de Sojoez, uitgebaat door het Europees-Russische Starsem waarin Arianespace participeert. “Maar wij hebben onvoldoende capaciteit om de hausse op de satellietmarkt, met in totaal 25 contracten in 2006, te beantwoorden,” aldus de directeur-generaal. Van Belgische zijde participeren Sabca, Alcatel Alenia Etca Space en Techspace Aero in Arianespace, dat onder de belangrijkste aandeelhouders het Franse ruimtevaartbureau CNES en de Europese luchtvaart-, ruimtevaart- en defensiegroep EADS heeft.

De Franse autoproducent PSA Peugeot Citroën heeft vorig jaar 3,37 miljoen wagens verkocht. Dat is een daling van 0,7 procent ten opzichte van 2005. De daling is te wijten aan een lagere verkoop in Europa (-2,7 procent). Buiten Europa steeg de verkoop wel duidelijk met vier procent. Op die manier behaalde PSA Peugeot Citroën een wereldwijd marktaandeel van 5,2 procent. Het voorbije jaar werd vooral gekenmerkt door de succesvolle lancering van de Peugeot 207. Met 308.000 verkochte wagens werd de doelstelling van 300.000 verkochte wagens makkelijk gehaald. De doelstelling van 500.000 wagens in het komende jaar wordt gehandhaafd. Het succes van de 207 illustreert de goede prestaties van het gamma compacte wagens van Peugeot, dat in 2006 een groei van 20 procent kende. PSA Peugeot Citroën verwacht dat de Europese automarkt in 2007 op hetzelfde niveau zal presteren als in 2006. De omgeving zou echter zeer concurrentieel blijven. Het bedrijf wil vooral zijn gamma verjongen met nieuwe uitvoeringen van bestaande modellen, vooral bij de compacte wagens.

Het Duitse autoconcern BMW heeft in 2006 opnieuw een recordaantal auto’s verkocht. In totaal reden bijna 1,374 miljoen nieuwe wagens de showrooms van BMW uit. BMW rekent voor dit jaar op een wereldwijde autoverkoop van meer dan 1,4 miljoen. De totale verkoop van het BMW-concern steeg ten opzichte van 2005 met 3,5 procent, toen ook al een recordverkoop werd geboekt. De verkoop van wagens van het kernmerk BMW ging met 5,2 procent omhoog tot 1,19 miljoen, vooral dankzij de sterke verkoop van de 3-serie. Daarvan steeg de verkoop met 17 procent tot meer dan een half miljoen stuks. Ook de verkoop van het luxemerk Rolls-Royce verliep voorspoedig. Die van de Mini daalde echter met 6,2 procent tot iets minder dan 190.000. Dat was volgens BMW te wijten aan de overstap op een nieuwe versie en een reorganisatie van de Mini-fabriek in het Britse Oxford.

General Motors heeft een zeer goed jaar gedraaid in China. Met de zes merken die het concern daar aanbiedt, heeft GM recordverkopen neergezet. Het resulteerde bovendien in een recordmarktaandeel. De vertegenwoordigers van de merken van General Motors wisten 876.747 auto’s af te zetten, ongeveer 208.000 stuks bovenop het resultaat van het jaar voordien. Dat betekent een groei van 31,8 procent. Sinds SAIC-GM-Wuling in 2002 is opgericht, zijn de verkopen van General Motors en zijn joint-ventures met een gemiddeld percentage van 34,9 procent per jaar gegroeid. Het marktaandeel nam over dezelfde periode met 4,3 procent toe. Het concern biedt ongeveer 30 verschillende modellen aan. Topmerk in China is Buick. Het merk zag in 2006 de verkopen groeien met 24,9 procent tot 304.230 eenheden. Het merk lanceerde onder andere ook de LaCrosse-sedan, waarvan 52.021 eenheden de showrooms verlieten. Chevrolet, wereldwijd het grootste merk van de autobouwer, verkocht 145.392 auto’s, wat een groei betekent met 36,8 procent. GM wil dit jaar tien nieuwe modellen in China introduceren die specifiek op de locale markt zijn gericht.

Autobouwer Ford en informaticareus Microsoft hebben aangekondigd dat ze gaan samenwerken om de technologie van stemherkenning toe te passen in telefoon- en muzieksystemen in wagens. Het Sync-systeem werd gelanceerd bij de voorstelling van nieuwe Ford-modellen op het autosalon van Detroit. “Het systeem moet het plezier en de veiligheid van het rijden verhogen,” aldus Microsoft-topman Bill Gates in een videoboodschap vanuit Las Vegas. “De potentiële markt is echt enorm,” benadrukt Mark Fields, Ford-voorzitter in Amerika. Het systeem zou vanaf dit jaar aangeboden worden in twaalf modellen, ook in de minder dure modellen zoals de Ford Focus. Bestuurders kunnen in het Engels, Spaans of Frans instructies geven. Zo kan de bestuurder aan zijn telefoniesysteem vragen om een bepaald nummer te bellen of aan zijn iPod (Apple) of Zune (Microsoft) vragen om een bepaald muzieknummer te starten. Het systeem zou ook smsjes kunnen voorlezen en zou daarbij ook bepaalde klassieke afkortingen kunnen herkennen.

Ondernemingen, universiteiten en uitvinders kunnen dit jaar voor het eerst ongebruikte patenten bij opbod verkopen. Naar Amerikaans voorbeeld organiseert het Europese patentbureau een veiling van patenten, licenties en merken, die niet gebruikt worden. Enkele van de aangeboden pakketten zouden meer dan een miljoen euro kunnen opleveren. Volgens de organisator van de veiling is dit systeem goedkoper en eenvoudiger. Momenteel zijn al meer dan zeshonderd patenten aangeboden, ondermeer door het chemieconcern Bayer. Het aanbod gaat van elektronica, over geneesmiddelen tot nanotechnologie. Tot eind januari kunnen patenten worden aangeboden, voor de veiling op 14 en 15 mei. In de Verenigde Staten vond afgelopen jaar voor het eerst zo’n veiling plaats, met groot internationaal succes.

Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft in 2006 een recordaantal van 5,73 miljoen voertuigen verkocht. Dat zijn er 9,3 procent meer dan in 2005. Volgens VW-topman Martin Winterkorn hebben alle merken een steentje bijgedragen in de recordverkoop. Winterkorn, die in januari Bernd Pischetsrieder afloste aan de top van de Duitse autobouwer, maakte de cijfers zondag bekend op het autosalon van Detroit. De cijfers komen in de week voor een belangrijke raad van bestuur bij VW waarop de nieuwe structuur van het concern op de agenda staat. In die nieuwe structuur zouden alle VW-merken heringedeeld worden. Zo zou er een groep komen voor massaproductie met merken als Volkswagen, Skoda en Seat en een premiumgroep met de merken Audi, Bentley, Bugatti en Lamborghini. Tot nu toe is het concern onderverdeeld in een merkengroep met VW, Skoda, Bugatti en Betnely enerzijds en een groep met Audi, Seat en Lamborghini anderzijds.

Sealand, de kleinste staat ter wereld, is te koop. Het voormalige militaire platform bevindt zich buiten de Britse kust, heeft een bewoonbare oppervlakte van 550 vierkante meter en werd veertig jaar geleden gesticht door de Brit Roy Bates. De vraagsom is 10 miljoen pond en de beste eigenschappen zijn het uitzicht op zee, de rust en het feit dat er geen belasting wordt geheven. Het prinsdom Sealand wordt officieel door geen enkele andere staat erkend. Het bestaat uit een metalen platform dat op twee betonnen pijlers rust en in 1941 buiten de kust bij Harwich werd gebouwd om er een geschutsbatterij te installeren. Het platform is alleen per boot of helikopter bereikbaar. In 1967 bezette Roy Bates, een oud-majoor in het Britse leger, met zijn gezin het platform. Aangezien het platform zich in internationale wateren bevindt, achtte hij zich gerechtigd een eigen staat uit te roepen en zichzelf de titel prins te verlenen.

Meer Nieuws