managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

ExxonMobil werkt aan groener imago

Posted by managing21 on januari 8th, 2007

De top van oliegigant ExxonMobil heeft de investeringswereld beloofd te zullen streven naar een beter imago. Het bedrijf wordt in veel milieubewuste kringen immers beschouwd als de publieke vijand nummer één. ExxonMobil-topman Rex Tillerson vertelde aan financiele analysten dat het concern zijn visie op het fenomeen van de opwarming van de aarde niet zou wijzigen, maar wel beter verduidelijken.

Onder meer het Esso-merk van de oliegigant ligt bij Europese milieubeweging zwaar onder vuur, waarbij al herhaaldelijk werd opgeroepen tot een boycot. “Met de compromisloze visie van zijn gewezen topman Lee Raymon over de opwarming van de aarde en andere onderwerpen, heeft het concern zich geisoleerd opgesteld tegenover bedrijven zoals Shell en British Petroleum, die wel bereid waren om te horen naar wat de groene beweging had te vertellen,” aldus de Britse krant The Guardian.

Rex Tillerson kwam in januari vorig jaar aan het hoofd van ExxonMobile en geeft nu toe dat het bedrijf een probleem heeft met public relations. “We moeten ons imago verbeteren en we werken daar ook aan,” vertelde hij. Maar The Guardian voert aan dat ExxonMobil niet alleen het publiek tegen zich in het harnas heeft gejaagd, maar ook in de clinch is gegaan met organisaties zoals de Britisch Royal Society, waarbij beide partijen elkaar ervan beschuldigden de feiten rond de klimaatverandering te verdraaien.

Het bedrijf vertelde zijn standpunt niet te zullen veranderen, maar wel beter te zullen uitleggen. “Broeikasgassen vormen één van de factoren die bijdragen tot de klimaatverandering,” aldus ExxonMobil. “Het is een heel complex onderwerp met wetenschappelijke onzekerheden, maar het risico op opwarming is zo groot dat actie gerechtvaardigd is.”

Analysten stellen dat ExxonMobil een bedachtzamer houding lijkt in te nemen op het gebied van de leefmilieuproblematiek. “Maar hoewel de toon is veranderd, blijft de inhoud van de visie ongewijzigd,” wordt er aan toegevoegd. ExxonMobil heeft honderden miljoenen dollars geinvesteerd in onderzoek, maar gaat volgens The Guardian niet zo ver dan bedrijven zoals Shell of British Petroleum, die daadwerkelijk investeren in alternatieve energieprojecten.