managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Sponsoring kleurt wetenschappelijk onderzoek

Posted by managing21 on januari 10th, 2007

Wetenschappelijk onderzoek dat wordt gesponsord door bedrijven die belang hebben bij een positieve uitkomst, geven vaker resultaten die in het voordeel zijn van die sponsor. Dat stellen onderzoekers van het Children’s Hospital in Boston en het Center for Science in the Public Interest in het online tijdschrift. Wanneer het onderzoek wordt gefinancierd door een non-profit instelling of de overheid, bestaat dergelijke tendens niet.

De onderzoekers noemen deze bevindingen verontrustend. “Wanneer onze kennis van de effectiviteit en veiligheid van een product is gebaseerd op resultaten die positief zijn ingekleurd, kan dat ernstige gevolgen hebben voor de regelgeving van de overheid, medische richtlijnen en uiteindelijk de volksgezondheid,” voeren ze daarbij aan.

Eerdere studies naar farmaceutisch onderzoek wezen ook al in die richting. De wetenschappers vrezen dat het fenomeen ook negatieve gevolgen kan hebben voor de onderzoeksector zelf. Het vertrouwen van de consument wordt erdoor geschaad en wanneer dat er niet meer is, wordt onderzoek naar dergelijke producten irrelevant.