managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Luxewagens doen het goed in Verenigde Staten

Posted by managing21 on januari 15th, 2007

De Amerikaanse autosector doet het dan misschien niet goed, maar de vraag naar luxewagens blijft een opmerkelijke stijging vertonen. Dat blijkt uit cijfers van enkele verkopers van dure automodellen. Op de autoshow van Detroit pakten constructeurs zoals Maserati, Ferrari, Porsche en Bentley dan ook uitgebreid uit met hun jongste creaties.

Het groeiend succes van deze dure wagens tussen honderdduizend en driehonderduizend dollar is volgens het persbureau Agence France Presse (AFP) vooral te wijten aan een steeds groeiende groep miljonairs. “Die zijn niet langer meer tevreden met een gewone Mercedes-Benz of een Lexus,” voert het persbureau aan.

Bentley maakte bekend vorig jaar 9.200 exemplaren verkocht te hebben, waarvan meer dan 4.000 in de Verenigde Staten. In Detroit pakte de Volkswagen-dochter uit met nieuwe Continental Flying Spur, die 169.000 dollar moet kosten. Ook werden twee nieuwe cabriolet-modellen aan het Amerikaanse publiek voorgesteld. Ook Porsche kende een Amerikaanse topjaar met een verkoop van 36.000 exemplaren.

Maserati verdubbelde het voorbije jaar in de Verenigde Staten de verkoop van zijn Quattroporte, een sedan waarvan de oorsprong teruggaat tot de jaren zestig. In totaal werden op de Amerikaanse markt 9.000 Quattroporte-exemplaren aan de man gebracht. Lamborghini verkocht er 876 exemplaren. Dat is een groei met 37 procent.

Ferrari boekte in de Verenigde Staten voor de veertiende keer op rij een recordjaar. De Amerikaanse markt vertegenwoordigt ongeveer één derde van de totale Ferrari-verkoop.