managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nederlanders geergerd door goede doelen

Posted by managing21 on januari 16th, 2007

Meer dan de helft van de Nederlanders vindt grote goede-doelenorganisaties onbetrouwbaar. Ongeveer zestig procent zegt zich te storen aan de manier waarop goede doelen geld werven. Dat blijkt uit een enquête van het tijdschrift Onze Wereld, een Nederlands maandblad over globalisering. Tegelijkertijd lijkt de betrokkenheid van de Nederlanders te verhogen.

“De Nederlander ergert zich vooral aan ongevraagde telefoontjes thuis, bijna altijd tijdens het eten of een goed televisieprogramma,” aldus het tijdschrift. “Veel mensen nemen uit voorzorg tussen 18 en 20 uur, de tijd waarop telefonisch enqueteurs het meest bellen, de telefoon al niet meer op.” Ook vinden Nederlanders het verschrikkelijk om op straat aangeklapt te worden.

Het tijdschrift noemt het wel opvallend dat de betrokkenheid van de Nederlanders tegelijkertijd wel toeneemt. “Een derde van de ondervraagden heeft namelijk goede voornemens voor een betere wereld,” wordt er opgemerkt. “Ze gaan bijvoorbeeld geld storten of kopen meer derdewereldproducten. Twee jaar geleden was dat nog slechts negen procent.”

Maar de Nederlander zou wel kritischer zijn. “Ze geven liever geld aan kleine organisaties dan aan grote,” aldus het tijdschrift. “Ze hebben het idee dat daar te veel aan de vingers blijft.”