managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on februari 5th, 2007

De Deense reisorganisatie Star Tour, de Deense dochter van de TUI Group, biedt vakantiegangers vliegtuigreizen aan zonder kinderen. Volgens Star Tour zijn er voldoende gegadigden die extra willen betalen voor een vliegtuigreis zonder lawaaierige vluchten. De reisorganisatie zegt dat vooral vluchten naar Thailand de jongste jaren steeds meer gezinnen met kleine kinderen vervoeren. Reizigers die daar niet van houden en graag rust aan boord hebben, krijgen van Star Tour speciale zitplaatsen voorin in het vliegtuig. Daaraan wordt ook nog een een luxe maaltijd gekoppeld. Bovendien mogen ze tien kilogram extra bagage meenemen en krijgen ze voorrang van het inchecken.

Zakenvrouwen dragen het best een mantelpakje. Dat is immers de zakenkleding waarin hun collega’s het liefst zien verschijnen. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van presentatietrainer Robert Willemsen. Uit het onderzoek bleek dat 37 procent van de ondervraagden het liefst heeft dat een vrouw in een zakelijke omgeving een traditioneel mantelpakje draagt. Daarna volgt een mantelpakje met broek. Amper 3 procent van de ondervraagden koos voor een trui met broek. Willemsen voegt er aan toe dat vrouwen hun pakjes en jasjes naar formaliteit zouden moeten rangschikken en de meest ernstige outfit zouden moeten dragen voor de belangrijkste gesprekken. Als mantelpakken en broekpakken overdressed zijn, moet volgens hem gezocht worden naar een combinatie met een jasje. Willemsen zegt dat dit zakelijker en efficienter lijkt dan alleen maar een blouse of trui. Hij voegt er wel aan toe dat ook functie, bedrijfscultuur, werksituatie en type contracten een invloed uitoefenen.

Rusland wil op termijn een belang verwerven in westerse telecomreuzen zoals Vodafone, France Télécom en Deutsche Telekom. Zo ver is het nog niet, maar de Russische industrie heeft inmiddels wel de aanval op de Europese telecommarkt ingezet. De Russische president Vladimir Poetin lijkt daarbij het Russische aardgas als troef te willen uitspelen. Het Russische concern Sistema staat immers op het punt om aandeelhouder te worden van Telecom Italia. Poetin heeft met de Italiaanse minister-president Romano Prodi gepraat over een nauwere samenwerking rond gasleveranciers. Italie is voor 86 procent van zijn aardgasvoorziening afhankelijk van Rusland en in ruil voor de gasleveranties door het Russische Gazprom, zou Sistema een aandeel van 18 procent in Telecom Italia nemen. Eind vorig jaar kocht Sistema ook al het Grieke Hellas Online. Volgens analisten zoekt Rusland echter nog andere en grotere investeringsmogelijkheden in de westerse en aziatische telecomsector.

De Amerikaanse staat Californië stuurt aan op een algemeen verbod op het gebruik van gloeilampen. De gloeilamp verbruikt bijzonder veel energie en zou over vijf jaar in Californie vervangen moeten zijn door de spaarlamp, die driekwart minder energie nodig heeft voor eenzelfde hoeveelheid licht. Californie is in de Verenigde Staten één van de belangrijkste voorlopers op het gebied van milieumaatregelen. Ook de Amerikaanse winkelketen Wal-Mart richt zich helemaal op spaarlampen. Die worden met grote campagens gepromoot en Wal-Mart wil nog voor het einde van dit jaar minstens honderd miljoen exemplaren verkocht hebben. Lampenproducent Philips pleit zelf ook al geruime tijd voor het vervangen van de gloeilamp door zuiniger alternatieven en heeft bekend gemaakt over vijf jaar met de productie van de traditionele lampen te zullen stoppen.

De Amerikaanse website Midomi.com helpt internetgebruikers die op zoek zijn naar een muzieknummer, maar de titel ervan niet kennen. De website heeft een technologie ontwikkeld waardoor de muziekliefhebber de melodie alleen maar in de microfoon van zijn computer hoeft te zingen of te neurien. Met die impressies gaat de website op zoek naar het bedoelde nummer en de artiest. Midomi.com gebruikt daarbij een stemgeactiveerde zoektechnologie die het geluid analysteert en op zoek gaat naar vergelijkbare nummers. Daarnaast biedt de website de gebruiker ook enkele muzieksuggesties aan die in stijl en genre aan het gezochte nummer verwant zijn en dus misschien ook de waardering van de gebruiker zouden kunnen wegdragen. De gebruikers kunnen op de website ook een eigen profielsite creeren, waar ze hun favoriete nummers kunnen inzingen en delen met anderen.

De animatiefiguur Shrek gaat een gezonde levenswijze promoten. Het figuurtje wordt door het Amerikaanse ministerie van volksgezondheid opgenomen in een campagne die kinderen en hun ouders moet mobiliseren om acties te ondernemen tegen vetzucht en een ongezonde levensstijl. De animatiefiguur van DreamWorks kreeg eerder heel wat kritiek te slikken omdat zijn naam en beeld werden verbonden aan een suikerrijk ontbijtproduct van General Mills, één van de belangrijkste doelwitten van de Amerikaanse anti-vertzuchtlobby. McDonald’s en Mars voeren eveneens promotieacties rond de lancering van de film ‘Shrek 3′. Ze zouden de animatiefiguur echter alleen opvoeren voor hun gezond voedingsgamma.

Amerikaanse politici maken al geruime tijd gebruik van het internet om hun kandidatuur kracht bij te zetten. De democratische senator Howard Dean leek in 2003 zelfs lange tijd de eerste blogger te zijn die het tot president zou brengen. Ook Hillary Clinton grijpt naar het internet om de Amerikaanse burgers te bereiken. Ze maakt daarbij gebruik van live videochats. Ook Barack Obama, één van de andere kandidaten van de democratische partij, heeft een video op zijn website geplaatst. Daarin verduidelijkt hij waarom hij deelneemt aan de verkiezingen later dit jaar. Volgens de kandidaten werken de grote Amerikaanse televisie-zenders niet voldoende mee aan de voorlichting van de bevolking. Bovendien kunnen de politici op hun eigen websites uiteraard zelf bepalen wat er al dan niet getoond wordt.

Dell is door een groep investeerders aangeklaagd wegens het toepassen van ongebruikelijke boekhoudmethoden en het ontvangen geheime bonussen van Intel. Deze laatste zou aan Dell premies hebben betaald, zodat de computerfabrikant processoren van Intel in zijn toestellen zou gebruiken. Daardoor heeft Dell volgens de investeerders op kunstmatige manier de winstuitkering aan zijn aandeelhouders verhoogd. In totaal zou het Dell-aandeel tussen februari 2003 en september 2006 bijna zijn verdubbeld tot 42,57 dollar zijn gestegen. De vijftien betrokkenen streken door voorkennis bij verkopen daardoor 3,3 miljard dollar op. De betrokkenen zijn onder meer Dell-directeur Michael Dell en toplui als Kevin Rollins, Randall Mott, James Schneider, Robert Davis, Donald Carty, Michael Miles, Thomas Green en Bill Amelio. Dell ontkent de aantijgingen.

Een Amerikaanse rechter heeft een website met naaktfoto’s van het Amerikaanse feestbeest Paris Hilton voorlopig laten blokkeren. De rechter gaf gehoor aan de klacht van de 25-jarige Hilton-erfgename, die zich in haar privacy zag aangetast. Op de site werden ook video’s, dagboeken en andere bezittingen van Hilton tentoongesteld. Hilton sloeg de spullen twee jaar geleden op in een magazijn, maar daarna vergat ze de rekening te betalen. Een tussenhandelaar kocht de boel op en verkocht de spullen voor 10 miljoen dollar aan een zakenman. Die richtte er vervolgens de site mee in.

De schade door identiteitsfraude is in 2006 in de Verenigde Staten afgenomen. In 2005 kostte diefstal van persoonlijke gegevens in totaal 55,7 miljard dollar, maar vorig jaar was dat gedaald tot 47,3 miljard dollar. Volgens het onderzoeksbureau Javelin is ook het gemiddelde schadebedrag voor de slachtoffers afgenomen met negen procent afgenomen tot 5.720 dollar. De criminelen verdienen hun geld door misbruik te maken van gestolen persoonsgegevens, zoals inloggegevens van banksites. De onderzoekers stellen dat internetgebruikers wellicht alerter zijn geworden. Vooral jongeren, zwarte Amerikanen en mensen met een jaarinkomen van meer dan 150.000 dollar vallen relatief vaak ten prooi aan identiteitsfraudeurs.

Meer Nieuws