managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Snelle groei kan dodelijk zijn

Posted by managing21 on februari 8th, 2007

Vele bedrijven streven naar een snelle groei, maar zouden eigenlijk goed moeten beseffen dat dit voor de onderneming dodelijk kan zijn. In veel gevallen heeft dat te maken met zware investeringen om die groei te kunnen volgen en twijfelachtige kredietwaardigheid van de talrijke nieuwe klanten. Die combinatie zorgt ervoor dat deze snelle groeiers al snel in financiele nood komen en over de kop gaan.

De Nederlandse management-onderzoeker Robert Blom stelt in het magazine Management Team dat snelgroeiende bedrijven met heel veel nieuwe klanten te maken krijgen. “Maar vaak wordt de kredietwaardigheid van deze nieuwe klanten veel te positief ingeschat,” benadrukt hij. “Bij 42 procent van de bedrijfscrises, spelen problemen met debiteuren een hoofdrol.”

Adriaan de Man van het Nederlandse managementcentrum De Baak stelt in hetzelfde artikel dat snelgroeiende bedrijven vooral met een cashflow-probleem geconfronteerd dreigen te raken. “De investeringen hebben grote financiele inspanningen gekost,” voert hij aan. “Daardoor staat er teveel geld vast en heeft het bedrijf geen voldoende reserves meer om eventuele tegenvallers op te vangen.”