managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Amateur wint Super Bowl

Posted by managing21 on februari 8th, 2007

Een reclamevideo voor Doritos was dit jaar de meest populaire commercial tijdens de Super Bowl, het absolute hoogtepunt van het Amerikaanse reclamejaar. Opmerkelijk is dat de reclamevideo gemaakt werd door een semi-amateur en amper twaalf dollar had gekost. In het Amerikaans kijkersonderzoek laat het de miljoenenprojecten van grote reclamebedrijven ver achter zich.

Het Doritos-spotje ‘Live The Flaver’ werd op YouTube al meer dan 1,15 miljoen keer bekeken. “In het overzicht van Advertising Age laat Doritos de reclamespots van Blockbuster en Coca-Cola achter zich,” aldus het magazine Emerce. Nochtans hadden die grote bedragen geinvesteerd in hun reclamespots. Dit jaar werd er ongeveer 2,6 miljoen dollar betaald voor een spot van dertig seconden. Dat is een absoluut record.

Het spotje van Doritos haalde volgens Advertising Age de grootste populariteit, maar was toch niet het best herinnerde spotje. Daarin klasseerde Doritos zich op een achtste plaats. Het betrokken spotje werd door de internetgebruikers op een speciale website gekozen uit vijf finalisten. In totaal waren er ruim 1.100 inzendingen.

De winnaar van de Doritos-commercial was de 22-jarige Weston Phillips. Hij stopte twee maand geleden zijn marketingbaan om met een aantal vrienden zelf een klein bureau op te richten. Dat is gespecialiseerd in creatieve video producties.