managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on februari 15th, 2007

De Italiaanse autobouwer Fiat gaat samenwerken met het Indiase Tata voor de ontwikkeling van een bestelwagen. De jaarlijkse productie van 20.000 stuks is vooral bestemd voor Zuid-Amerika, maar ook voor bepaalde Europese markten. De eerste wagens lopen volgend jaar van de band in de Fiatfabriek in het Argentijnse Cordoba. Fiatdochter Iveco praat met Tata over de mogelijke ontwikkeling van een groter model. Ook Rover werkte destijds samen met Tata voor de productie van een kleine stadswagen. Nauwelijks een jaar later ging de Britse trots failliet.

Aautoproducent DaimlerChrysler schrapt 13.000 banen bij dochtermerk Chrysler in de Verenigde Staten. Eén van de vestigingen wordt gesloten. Dat heeft de top van het concern aangekondigd in Detroit. Volgens bepaalde bronnen zou DaimlerChrysler een verkoop van de probleemdochter Chrysler niet uitsluit. Het doel van het herstructureringsplan zou zijn om Chrysler om te vormen tot een efficiëntere automaker met nauwere banden met het Duitse moederbedrijf en de Mercedes-Benz-divisie. Het herstructureringsplan zal de constructeur ongeveer 1 miljard euro kosten in 2007. De 13.000 ontslagen vertegenwoordigen 16 procent van het personeelsbestand bij Chrysler. De productie wordt in de Noord-Amerikaanse vestigingenteruggeschroefd met 400.000 wagens per jaar. Chrysler zal ook meer strategische allianties sluiten met andere constructeurs om de ontwikkeling van nieuwe modellen goedkoper te maken. Daarnaast blijft het concern nieuwe pistes onderzoeken om het noodlijdende merk uit het slop te trekken. Sinds Chrysler en Daimler-Benz negen jaar geleden fusioneerden en de op vier na grootste automaker ter wereld vormden, gaat het steil bergaf met Chrysler.

Coca-Cola heeft in het vierde kwartaal van afgelopen jaar het volume met 4 procent zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In het derde kwartaal van 2006 bedroeg de volumegroei bij Coca-Cola nog 5 procent. Het volume van koolzuurhoudende drankjes steeg in het laatste kwartaal van 2006 met 3 procent. Met name opkomende markten als India, Nigeria, China en Rusland zorgden voor de volumestijging. Vooral Latijns-Amerika, Noord- en West-Afrika en het Midden-Oosten toonden een sterke groei, aldus bestuursvoorzitter Neville Isdell. Europa had ook een goed kwartaal met een solide volumegroei. De netto-omzet van Coca-Cola, dat ook frisdranken maakt als Sprite en Fanta, nam in het afgelopen kwartaal toe met 7 procent tot 5.932 miljoen dollar.

De Amerikaanse farmaciegigant Merck heeft een langlopend conflict met de Amerikaanse belastingdienst bijgelegd door een schikking van 2,3 miljard dollar (1,75 miljard euro) te betalen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. De schikking is één van de grootste die recent is overeengekomen met de belastingautoriteiten in de Verenigde Staten. De regeling heeft betrekking op verscheidene geschillen tussen Merck en de belastingdienst in de jaren 1993 tot 2001. In het bedrag zijn ook rentebetalingen en boetes verwerkt. De overeenkomst heeft geen negatieve invloed op de bedrijfsresultaten omdat er al voorzieningen zijn getroffen om de kosten te dekken, aldus Merck.

Ivoorkust heeft een akkoord getekend met het Nederlandse bedrijf Trafigura over de affaire met het gifschip Probo Koala. Er is een schadevergoeding van 152 miljoen euro voorzien. Trafigura wordt ervan beschuldigd dat het met de olietanker Probo Koala giftig materiaal naar Ivoorkust vervoerde. Daar werd het in de zomer van 2006 illegaal gedumpt in woonwijken van de miljoenenstad Abidjan. Schadelijke dampen kostten zeker tien mensen het leven en bezorgden tienduizenden anderen gezondheidsklachten. De overeenkomst werd getekend in aanwezigheid van de Ivoriaanse president Laurent Gbagbo. Daarnaast financiert Trafigura ook de bouw van een fabriek voor de verwerking van huisvuil. Twee Franse Trafigura-medewerkers die sinds september in Ivoriaanse hechtenis zitten, Claude Dauphin en Jean-Pierre Valentini, blijven volgens het akkoord in voorarrest. Van goedingelichte bronnen in Abidjan is echter vernomen dat het akkoord hun spoedige vrijlating mogelijk zou moeten maken.

De Europese vliegtuigbouwer Airbus is nog in onderhandeling met Saudi-Arabië over de levering van twee militaire tankvliegtuigen aan het islamitische koninkrijk. Het Franse ministerie van Defensie meldde maandag dat de transactie al rond was, maar trok die verklaring later weer in. Het zou gaan om twee tanktoestellen van het type A330-MRTT met een gezamelijke waarde tussen de 350 miljoen en 400 miljoen euro. De A330-MRTT is gebaseerd op het civiele toestel A330 van Airbus, en kan zowel als transporttoestel worden ingezet als om andere vliegtuigen in de lucht bij te tanken. De vliegtuigen worden gebouwd in de Zuid-Franse stad Toulouse en vervolgens omgebouwd in de Spaanse stad Getafe. Airbus is samen met partners in de Verenigde Staten ook in de markt om tankvliegtuigen te leveren aan de Amerikaanse strijdkrachten. Ook de Amerikaanse concurrent Boeing dingt mee naar die opdracht.

De Chinese zoekmachine Baidu heeft het afgelopen kwartaal vijf keer zoveel winst gemaakt als in dezelfde periode een jaar eerder. De grootste zoekmachine van China profiteerde van een snelle groei van het aantal klanten. De kwartaalwinst kwam uit op 123 miljoen yuan (12,1 miljoen euro), hoger dan analisten hadden verwacht. De omzet, vooral afkomstig van online advertenties, steeg met ruim 130 procent tot 273 miljoen yuan (26,8 miljoen euro). Baidu heeft in een China een marktaandeel van 62 procent. Google heeft 25 procent van de markt in handen.

De Franse hogesnelheidstrein heeft een snelheidsrecord van 553 kilometer per uur gerealiseerd. Dat gebeurde ter hoogte van het dorpje Passavant-en-Agonne, op ongeveer 190 kilometer ten oosten van Parijs. De nieuwe rechtstreekse lijn tussen Parijs en Straatsburg wordt als alles volgens plan loopt op 10 juni geopend. De rit tussen de twee steden zal in totaal 140 minuten vergen. Het nieuwe record werd gehaald met een speciaal uitgeruste trein, die was samengesteld uit twee locomotieven en drie rijstellen. De commerciële snelheid van de TGV ligt trouwens een stuk lager dan die recordsnelheden. De TGV spoort momenteel door Frankrijk met topsnelheden van 300 tot 320 kilometer per uur. De Fransen hebben wel plannen om die commerciële snelheid geleidelijk op te trekken naar 360 kilometer per uur om de luchtvaartmaatschappijen nog meer de duvel aan te doen. De TGV is daarmee de snelste conventionele trein. De Japanse magneetzweeftrein Maglev speelt nog in een andere categorie. Die trein haalde in Japan op 2 december 2003 een snelheid van 581 kilometer per uur.

Christophe de Margerie is de nieuwe topman van de Franse oliegroep Total. De opvolging aan de top van de Franse oliegroep is al jaren geregeld. Christophe de Margerie werd al ruim drie jaar geleden uitverkoren om Thierry Desmarest op te volgen als bestuursvoorzitter van Total. Het was Desmarest die zelf die keuze heeft gemaakt. De Margerie is al sinds 1974 aan de slag bij Total. De nieuwe topman van Total vestigde vooral zijn reputatie nadat hij eind jaren tachtig verantwoordelijk was geworden voor de activiteiten van de Franse oliegroep in het Midden-Oosten. Hij slaagde erin om de reserves van Total fors op te krikken door verscheidene grote exploratie- en productiecontacten in de landen rond de Perzische Golf in de wacht te slepen. Vorig jaar belandde hij in een Franse cel op verdenking van ontduiking van het olie voor voedsel-programma voor Irak van de Verenigde Naties.

Niet zozeer nieuwe technologie, maar wel nieuwe markten staan centraal op het 3GSM-congres in Barcelona. Verwonderlijk is dat niet. In Europa en de Verenigde Staten zit de sector eerder in een defensieve fase als gevolg van de verzadiging van de markt voor traditionele mobilofoniediensten. Omdat iedereen er intussen al een gsm-toestel heeft, zijn de jaren van pijlsnelle groei en vette winstmarges in de ontwikkelde markten voorbij. Helemaal anders is de toestand in emerging markets of ontluikende markten zoals India, waar amper 13 procent van de bevolking al mobiel belt en het groeipotentieel nog enorm is. Het verklaart de plotse aandacht van gsm-reuzen zoals de Britse operator Vodafone, die 11,1 miljard dollar op tafel legde voor een belang van 67 procent in de Indiase operator Hutchison Essar. Ook de fabrikanten van gsm-toestellen hebben hun blik op de groeilanden gericht. Het Finse Nokia-concern, bijvoorbeeld, verkoopt in die landen al meer dan de helft van de mobilofoons die het produceert. Terwijl Chinese telecomreuzen zoals Huawei marktaandeel proberen te veroveren in het Westen, lonken steeds meer westerse bedrijven naar de Chinese markt. Volgens het onderzoeksbureau Informa zal de regio Azië/Pacific dit jaar bijna 40 procent van de wereldwijde gsm-verkoop uitmaken, met India en China in de hoofdrol.

This entry was posted on donderdag, februari 15th, 2007 at 9:48 am and is filed under nieuwsoverzicht. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.