Monopolie zoekmachines goed voor adverteerder
Posted by managing21 on april 24th, 2007
Uit een onderzoek van ComScore en Nielsen/Netratings blijkt niet onverwacht dat de meeste inkomsten uit zoekmachine-marketing naar Google en Yahoo gaat. Maar opvallend is wel dat de twee reuzen steeds groter worden. Op dit ogenblik gaat ongeveer negentig procent van alle inkomsten uit zoekmachine marketing naar één van de twee bedrijven. Dat gedeelde quasimonopolie lijkt opmerkelijk genoeg goed nieuws voor adverteerders.
“Google en Yahoo strijken het overgrote deel van de inkomsten van zoekmachine-marketing op,†schrijft het magazine eMarketer. “Ze zullen dat ook in de toekomst blijven doen. Dit jaar zullen de twee giganten samen negentig procent van alle inkomsten binnenhalen. Dat is slechts nieuws voor de concurrenten, maar wel goed nieuws voor de adverteerders op die andere zoekmachines.â€
Adverteerders op andere zoekmachines hebben volgens eMarketer immers minder concurrentie te vrezen. “Deze graad van concentratie zorgt ervoor dat het adverteren op andere zoekmachines een grotere opbrengst tot gevolg heeft voor dezelfde investering,†aldus eMarketer-analist David Hallerman. “Minder concurrentie betekent immers dat de adverteerder met een kleiner budget toch een groter bereik haalt.â€
Zoekmachine-marketing vertegenwoordigt volgens de onderzoekers op dit ogenblik 42,5 procent van alle online reclame-inkomsten. Dat is slechts een lichte groei tegenover de 40 procent van 2004. In 011 zal zoekmachine-marketing volgens eMarketer een aandeel hebben van 44,3 procent. In reële getallen is er echter wel een grote groei van 108,5 miljoen dollar in 2000 over 6,97 miljard dollar in 2006 naar 16,151 miljard dollar in 2011.
Zoekmachine-marketing vormt in de Verenigde Staten sinds 2003 de grootste vorm van online reclame. In 2008 zal er aan zoekmachine-marketing in de Verenigde Staten meer uitgegeven worden dan 9,6 miljard dollar, de totale online inkomsten van 2004. Volgens studies is 44 procent van de adverteerders gedurende de jongste twee jaar met zoekmachine-marketing begonnen. Zij zullen in de toekomst die budgetten wellicht verhogen.
Ook verwacht wordt dat de adverteerders in de toekomst meer keywords zullen kopen. Dat zal leiden tot grotere concurrentie en dus hogere prijzen. Meer dan één op drie bedrijven haalt zijn budgetten voor zoekmachine-marketing bovendien uit nieuwe bronnen in plaats van daarvoor budgetten uit andere reclame-activiteiten weg te halen.