managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

BMW richt zich op golfpubliek

Posted by managing21 on juni 29th, 2006

De Professional Golfer’s Association of America (PGA), de Amerikaanse Western Golf Association en de Duitse autoconstructeur BMW hebben besloten het Western Open Championship te herdopen tot het BMW Championship. Daarmee wil de autobouwer zich op de Amerikaanse markt richten op een publiek dat ook geïnteresseerd zou kunnen zijn in de Duitse luxewagen. 

Het Western Open Championship, een onderdeel van de PGA Tour, is het tweede oudste professionele goldtornooi van de Verenigde Staten. Vanaf september 2007 zal het de volgende zes jaar echter als BMW Championship door het leven gaan. Tom Purves, topman van BMW America, vertelde aan het magazine Brandweek dat de Duitse autoconstructeur zijn bereik wil uitbreiden.

Tot nu toe heeft BMW zich bij zijn acties altijd gebaseerd op prestaties, maar Purves benadrukte dat er meer is dan prestaties. “We moeten het publiek ook op een andere manier kunnen aanspreken.” BMW meent dat zijn publiek en het golfpubliek veel gelijkenissen vertonen en hoopt daar dan ook met elegant branding klanten te kunnen werven en tegelijkertijd zijn sterk imago te kunnen behouden. BMW is ook al verbonden met de zeilwedstrijd America’s Cup en Formule 1. “Daardoor werkt BMW zich in de zeilsport, het golfen en het autoraces,” aldus nog Brandweek.

Volgens Purves is golf de favoriete sport van de BMW-rijders. Eerder al sponsorde de Duitse autoconstructeur het BMW Golf Cup International voor amateurs, maar tot nu toe had het merk zich nog niet verbonden aan de Amerikaanse professionele golfsport. BMW maakt wel een einde aan een lange traditie. Het Western Open Championship werd voor het eerst georganiseerd in 1899 en werd jaarlijks betwist in Chicago. Voortaan wordt het tweejaarlijks georganiseerd, met St. Louis, Indianapolis en Minneapolis als wisselende thuisbasis.

Het tornooi werd voordien gesponsord door onder meer Advil, Motorola, Sprint en Cialis. BMW zegt niets met de wijziging van de locatie te maken te hebben, maar geeft toe dat deze verandering het merk goed uitkomt, want vooral het Midwest van de Verenigde Staten wordt als een potentiële groeimarkt beschouwd. Het Duitse merk zag zijn Amerikaanse verkopen met veertien procent stijgen.