managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Formule Eén: Honda wordt motorenleverancier Aston Martin

Posted by managing21 on mei 24th, 2023

De Japanse autobouwer Honda keert over drie jaar naar de Formule Eén terug. Honda wordt dat seizoen de nieuwe motorenleverancier van het team Aston Martin. De aankondiging betekent een grote ommekeer in het beleid van Honda, dat zich pas anderhalf jaar geleden uit de Formule Eén terugtrok op een ogenblik dat de Japanse autobouwer de beste motor in de competitie had. Het partnerschap betekent tevens een belangrijke stap in de ambities van Aston Martin om binnen een half decennium in de Formule Eén naar titels mee te kunnen dingen.

Honda heeft als motorenleverancier met Aston Martin een exclusief contract ondertekend. Op dit ogenblik koopt het team zijn motoren, net zoals zijn transmissie en ophanging, bij Mercedes. Martin Whitmarsh, chief executive van Aston Martin, benadrukte het belang van de overeenkomst met Honda. “Het is bijzonder moeilijk om consequent kampioenschappen te winnen zonder de volledige en geëngageerde steun van een motorenleverancier”, beklemtoonde Whitmarsh, die zelf anderhalf decennium geleden voor een periode van zes jaar teambaas van McLaren werd.

Grote uitdaging

Om kans te hebben om in de Formule Eén mee aan de kop te kunnen meedingen, moeten volgens Whitmarsh optimale condities worden gecreëerd. Daarvoor heeft Aston Martin alle onderdelen voor de productie in eigen huis gebracht. Dat gebeurt in de nieuwe fabriek in Silverstone, die dit jaar volledig operationeel wordt. “Dit is een bijzonder grote uitdaging”, gaf Whitmarsh nog aan. “We hebben hier te maken met een team dat volwassen wordt. Wanneer men in de Formule Eén wil winnen, moet men erin lukken om bestaande partners te verslaan. Daarvoor is een onafhankelijkheid nodig.”

Aston Martin krijgt in de toekomst motoren van Honda. (Foto: Aston Martin)

“Wie in de Formule Eén een overwinning ambieert, moet Mercedes kunnen verslaan”, voerde Whitmarsh nog aan. “Het is echter bijzonder moeilijk om een efficiënte organisatie zoals Mercedes te verslaan indien men van die partij voor intellectuele eigendommen, fabrieken en onderdelen afhankelijk is. Aston Martin wil in de Formule Eén successen boeken en daarvoor in een volledige integratie van installaties, processen en aanpak nodig.”

Aston Martin is dit seizoen in de Formule Eén uitstekend van start gegaan. Het team staat – achter Red Bull – op een tweede plaats in het kampioenschap voor de constructeurs. Bovendien heeft Aston Martin met piloot Fernando Alonso in vijf races al vier keer een derde plaats behaald. Het team wacht in de Formule Eén al tien jaar op een overwinning.

Honda was midden vorig decennium als partner van McLaren in de Formule Eén teruggekeerd. De Japanse constructeur beleefde daarbij echter drie moeilijke jaren. De prestaties van de motor bleef ver onder de verwachtingen en werden toen door Alonso, destijds piloot bij McLaren, zwaar bekritiseerd. McLaren besliste daarop de samenwerking stop te zetten, waarna Honda een jaar lang motorenleverancier van Toro Rosso werd.

Wereldkampioen

Vier jaar geleden werd Honda echter door Red Bull als motorenleverancier aangetrokken. Twee jaar later leverde Max Verstappen aan Red Bull en Honda de wereldtitel op, maar toen had de Japanse autobouwer al beslist om zich uit de Formule Eén terug te trekken. Vorig jaar werd Verstappen opnieuw wereldkampioen. Zijn wagen was opnieuw uitgerust met een motor van Honda, die het team echter zelf in zijn divisie Red Bull Powertrains met behulp van de Japanse autofabrikant had gebouwd.

Bij zijn beslissing de competitie te verlaten had Honda erop gewezen dat zijn belangen als autofabrikant niet langer door de Formule Eén optimaal werden behartigd. Aangevoerd werd dat de autosector een unieke periode van transformatie doormaakte, verwijzen naar de transformatie naar elektrische aandrijving en uitstootvrije technologieën.

De nieuwe regels die de Formule Eén over drie jaar zal aannemen – waarbij onder meer het gebruik van 50 procent elektrische energie en 100 procent duurzame brandstof wordt geëist – zijn volgens Honda echter echter in overeenstemming met de verbintenis van het Japanse bedrijf om tegen het einde van dit decennium klimaatneutraal te worden. Honda, Mercedes, Ford, Ferrari, Alpine en Audi hebben zich al aangemeld als de nieuwe motorenleveranciers voor de tweede helft van dit decennium. Red Bull heeft daarbij alvast een samenwerking met Ford aangekondigd.

McLaren en Williams, die momenteel met een krachtbron van Mercedes rijden, moeten nog bevestigen met welke motorenfabrikant over drie jaar een partnership zal worden aangegaan. Dat geldt ook voor Haas, dat momenteel door Ferrari wordt bevoorraad. Honda heeft al duidelijk gemaakt uitsluitend Aston Martin met motoren te zullen bevoorraden.

Meer over dit onderwerp: