managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Muziekfans blijven nog steeds in concerten geïnteresseerd

Posted by managing21 on maart 15th, 2024

De kosten voor het organiseren van een muziekshow lopen op, de ticketprijzen zijn gestegen, maar muziekfans blijven in de evenementen geïnteresseerd. Toch moet worden vastgesteld dat het publiek ter plekke zijn uitgaven aan voeding en drank beperkt. Dat heeft vooral te maken met de oplopende kosten van het levensonderhoud. Dat blijkt uit een wereldwijde enquête van het bureau bij promotoren, managers, marketeers, zaaleigenaren en ticketbureaus.

Uit het onderzoek blijkt dat 48 procent van de ondervraagden de ticketprijzen het voorbije jaar heeft opgedreven om de stijgende kosten voor het organiseren van een concert op te vangen. Tegelijkertijd kan 49 procent een toename in de ticketverkoop kan rapporteren. “De vraag naar live evenementen blijft op een hoog niveau”, merken de onderzoekers op. “Dat blijkt ook uit het buitengewone succes van The Eras Tour van Taylor Swift, waarbij zeven stadionshows in Sydney en Melbourne snel uitverkocht raakten.”

Bijna helft concertorganisatoren heeft ticketprijzen opgedreven. – Foto: StockSnap/Pixabay

Volgens het rapport vormden komedie, kunst en theater het voorbije jaar de grootste groeigebieden. Bij de demografische groepen zorgden de millennials het voorbije jaar voor de sterkste stijging in bezoekersaantallen. Generation Z volgde hier op de tweede plaats. Verwacht wordt dat deze trend zich dit jaar verder zal zetten. Ondanks de enorme druk op de besteedbare budgetten, verwacht slechts 5 procent van de respondenten dat de kaartverkoop dit jaar zal dalen, terwijl 49 procent op een blijvende groei rekent.

Toch blijven er belangrijke knelpunten. Wanneer de toeschouwers eenmaal op het evenement zijn aangekomen, blijken velen hun uitgaven te beperken. Volgens 65 procent van de evenementen en locaties bleken de uitgaven per bezoeker het voorbije jaar op hetzelfde niveau te liggen als het jaar voordien of zelfs lager lagen. “Late ticketaankopen zijn misschien een blijvende kater uit het covid-tijdperk”, werpen de onderzoekers op. “Daarbij maakt 60 procent van de respondenten gewag van een significant patroon in het gedrag van de concertfans.”

Grotendeels positief

“Toch is het beeld grotendeels positief”, beklemtoont Jared Kristensen, chief executive van Audience Republic. “De inzichten die uit dit rapport naar voren zijn gekomen, bieden een briljante momentopname van de huidige staat van de industrie rond de live evenementenindustrie en bieden tegelijkertijd een inkijk in de visie van de experts over de evoluties in de sector dit jaar.

“Ik ben bemoedigd door het gevoel van optimisme dat in de industrie heerst. Bijna de helft van de respondenten tonen zich tevreden met de vooruitzichten voor hun ticketverkoop dit jaar. Anderzijds valt het onmogelijk om de bijzonder reële uitdagingen waarmee de evenementenindustrie wordt geconfronteerd door elementen zoals de kosten van levensonderhoud en marktverzadiging, te negeren.”

Om de uitdagingen het hoofd te bieden, blijkt 71 procent van de respondenten van plan om dit jaar meer middelen te investeren in het opbouwen van een publiek en gebruik te maken van Instagram om met de geïnteresseerden te blijven communiceren. In een enigszins controversiële zet gaf 65 procent van de respondenten toe van plan te zijn om dit jaar kunstmatige intelligentie te implementeren in zijn communicatie.

Meer over dit onderwerp: