Corona verdringt Budweiser als meest waardevolle bier van de wereld
Posted by managing21 on juni 15th, 2024
Buitenlandse markten
Kantar liet vorig jaar al optekenen dat Corona op de internationale biermarkt de snelste waardegroei liet optekenen. “Het merk heeft nu aan al die verwachtingen ingelost”, voeren de onderzoekers aan. “Corona heeft niet alleen zijn positie op zijn Mexicaanse thuismarkt versterkt, maar is er ook in geslaagd op de buitenlandse markt een grotere verkoop te realiseren. De omzet van Corona op de buitenlandse markt liet volgens eigenaar AB Inbev het voorbije jaar al een stijging met 23 procent optekenen.”
Volgens Marcel Marcondes, chief marketing officer van AB Inbev, heeft Corona zijn succes vooral te danken aan een combinatie van emotionele en functionele waarden. “Emotioneel staat Corona voor een breuk met stress en routine”, zegt Marcondes. “Dat gebeurt vooral in de natuur. Corona probeert dat in al zijn facetten aan bod te laten komen. Dat is voor elk merk een bijzonder krachtig gegeven.”
“Het is echter belangrijk dat die emotionele aspecten ook aan functionele elementen kunnen worden gekoppeld. Het is dan ook van belang dat Corona voor 100 procent uit natuurlijke ingrediënten is vervaardigd. Bovendien besteedt Corona ook grote aandacht aan het leefmilieu, waarbij onder meer aan een productie zonder het gebruik van plastic wordt gewerkt. Er is daarbij ook sprake van een samenwerking met de organisatie Oceanic Global.”
Verwacht wordt dat ook alcoholvrije dranken een cruciale rol in de verdere groei van het merk zullen betekenen. Corona Cero werd twee jaar geleden gelanceerd en zag zijn volumes vorig jaar verdubbelen. Daarmee overschreed de drank de eigen verwachtingen. Corona Cero zal ook tijdens de Olympische Spelen in Parijs deze zomer als wereldwijd biersponsor naar voor worden geschoven.
China en India
In de rangschikking van Kantar staat Budweiser met een waarde van 13 miljard dollar op de tweede plaats, gevolgd door Heineken (12 miljard dollar), Modelo (11 miljard dollar), Brahma (6 miljard dollar), Michelob Ultra (6,5 miljard dollar), Bud Light (6,3 miljard dollar), Skol (6 miljard dollar), Guinness (4,5 miljard dollar) en Stella Artois (4,1 miljard dollar). Acht van de tien meest waardevolle merken zijn eigendom van AB InBev, de grootste brouwer van de wereld.
Net zoals Corona heeft ook Budweiser het voorbije jaar een sterke groei buiten zijn thuismarkt gekend. Vooral in China en India werd een sterke omzetstijging opgetekend. India is voor Budweiser inmiddels de vierde grootste markt van de wereld. Zeven jaar geleden stond het land nog op een zevende plaats. Ook Stella Artois kende buiten zijn Belgische thuismarkt een groei met dubbele cijfers.
In de Verenigde Staten heeft Modelo inmiddels Bud Light als marktleider vervangen. Dat heeft volgens Kantar vooral te maken met het reclamebeleid van het merk, waarbij er vooral op de sportwereld werd gemikt.
Meer over dit onderwerp:
- Bierdrinkers tonen zich in het algemeen bezorgd over duurzaamheid
- Guinness wordt officiële biersponsor van de Engelse Premier League
- Belgische bierexport is het voorbije jaar opnieuw verder gedaald
- Heropleving Spaans toerisme leidt niet tot sterkere bierverkoop
- Europese bierverkoop rekent op een sterke zomer
