managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Alaska beperkt cruisepassagiers in hoofdstad Juneau

Posted by managing21 on juni 14th, 2024

Juneau, de hoofdstad van Alaska, gaat het cruisetoerisme beperken. Daarover heeft het gemeentebestuur van de stad en de cruisesector een akkoord gesloten. Daarbij zal een limiet worden opgelegd aan het aantal passagiers dat cruiseschepen in Juneau aan land kunnen laten gaan. Volgens critici gaat de maatregel echter niet ver genoeg om de levenskwaliteit in de hoofdstad van Alaska te beschermen.

Juneau, gelegen aan het Gastineau Kanaal in het zuiden van Alaska, heeft 32.000 inwoners, maar ontving vorig jaar een recordaantal van 1,65 miljoen cruisepassagiers. Dat vertegenwoordigde een stijging van 23 procent ten opzichte van het vorige record. Terwijl veel bedrijven de toevloed aan toeristen aanmoedigen, storen een aantal andere groepen zich aan het geluid van de overvliegende helikopters, overvolle straten en wandelpaden en schade aan het plaatselijke milieu.

Infrastructuur

In een poging om de economische voordelen in evenwicht te brengen met de gevolgen van grote aantallen bezoekers, bereikte Juneau recent een overeenkomst met de Cruise Lines International Association in Alaska. Daarin werd bepaald dat er per dag nog maximaal 16.000 passagiers van cruiseschepen in de stad zullen worden toegelaten. Op zaterdag is er zelfs een verdere beperking tot 12.000 reizigers.

Juneau ontving vorig jaar een recordaantal van 1,65 miljoen cruisepassagiers. – Foto: Pixabay/Sandgroper

“De stad heeft met zijn huidige infrastructuur geen ruimte beschikbaar voor een verdere groei van het cruisetoerisme”, voert Alexandra Pierce, manager toerisme van Juneau, aan. “Daarom werd onderhandeld over een introductie van limieten die aan het cruisetoerisme worden opgelegd. Op die manier moet het mogelijk zijn om de zwaarste drukte onder controle te houden.”

“De overeenkomst was erop gericht om het aantal cruisepassagiers ongeveer gelijk te houden terwijl de stad werkt aan het verbeteren van haar infrastructuur. Het cruisetoerisme is belangrijk voor onze lokale en regionale economieën, maar we moeten tegelijkertijd een balans vinden tussen bezorgde inwoners en de lokale activiteiten die afhankelijk zijn van de toeristische industrie.”

Juneau is voor cruiseschepen de populairste haven van Alaska. Karla Hart, een inwoonster van de stad en al lange tijd criticus van de cruisesector, zegt bezorgd te blijven dat de nieuwe limieten in de loop van het cruiseseizoen, dat tweeëntwintig weken duurt, nog steeds voor een verbreking van aankomstrecords zouden kunnen zorgen.

Scheepsvrije zaterdagen?

“De opdracht van de stad aan het personeel was om het aantal vast te houden of enigszins te verminderen, maar toch hebben we nu een onderhandelde overeenkomst die jaarlijks de aankomst van 2,5 miljoen reizigers zou toelaten”, beklemtoonde Hart. In plaats daarvan steunt Hart een voorstel van een lokaal referendum voor de introductie van scheepsvrije zaterdagen. “Op die manier kan voor de lokale bevolking gedurende één dag per week een voelbare bescherming van de levenskwaliteit worden geboden”, gaf Hart nog aan. “Luchtvervuiling en waterverontreiniging van de cruiseschepen vormen een grote bekommernis.

De cruise-industrie bloeit na de covid-pandemie en de schepen worden steeds groter. Sommige schepen kunnen nu bijna 6.000 passagiers vervoeren, maar insiders zeggen dat de industrie de grenzen van die groei nog lang niet bereikt heeft. Het grootste schip uit de wereldwijde cruisevloot is momenteel de Icon of the Seas. Dat schip werd in januari te water gelaten en vervoert meer dan 7.000 passagiers en bemanningsleden. De Icon of the Seas torent twintig dekken boven de zeespiegel uit en herbergt het grootste drijvende waterpark van de wereld.

Juneau is niet de enige stad die zich zorgen maakt over de toenemende sociale en ecologische impact van cruiseschepen. Drie jaar geleden werden de schepen definitief uit de lagune van Venetië heeft geweerd. Ook Barcelona heeft de toegang van zijn haven voor cruiseschepen beperkt, terwijl Amsterdam een dagbelasting op de passagiers van de schepen heeft ingevoerd.

Meer over dit onderwerp: