Nadruk op maatschappelijke meerwaarde verhoogt vertrouwen in autonome voertuigen
Posted by managing21 on juli 28th, 2024
Het moet mogelijk zijn om de publieke steun voor autonome voertuigen opnieuw te herstellen. Daarbij moet echter wellicht de aandacht worden gericht op het potentieel van de technologie om de sociale gelijkheid te verbeteren en kansarme gemeenschappen te helpen. Dat blijkt uit een rapport van wetenschappers aan de Johns Hopkins University in de Amerikaanse stad Baltimore (Maryland) en de Bloomberg School of Public Health, gebaseerd op een enquête bij meer dan tweeduizend Amerikaanse burgers.
“Door een aantal ophefmakende incidenten en ongevallen is het publieke vertrouwen in autonome voertuigen de jongste periode sterk afgekalfd”, erkent onderzoeksleider Tak Igusa, docent systeemtechniek aan de Whiting School of Engineering van de Johns Hopkins University. “Wanneer het publiek echter de bredere positieve maatschappelijke voordelen van autonome voertuigen begrijpt, kan de perceptie over de technologie in een positieve richting worden bijgestuurd.”
“Wanneer benadrukt wordt op welke manier autonome voertuigen aan kwetsbare bevolkingsgroepen de mogelijkheid kunnen bieden om zich gemakkelijker te verplaatsen, kent de steun voor de technologie bijna een verdubbeling”, benadrukt Igusa. “Hieruit blijkt dat de manier waarop het gesprek over autonome voertuigen wordt gekaderd, een brede acceptatie kan genereren.”
“We ontdekten dat de initiële steun voor autonome voertuigen relatief laag bleef”, getuigt de onderzoeker. “Slechts 26 procent van de ondervraagden bleek bij aanvang van de studie een positieve mening over autonome voertuigen te hebben. Toen echter gewezen werd op de mogelijke sociale voordelen die de technologie, vooral tegenover kwetsbare bevolkingsgroepen, zou kunnen bieden, liep de steun bij de respondenten tot bijna 50 procent. Dit suggereert dat het benadrukken van de maatschappelijke waarde van autonome voertuigen op de publieke perceptie en steun voor hun adoptie een positieve invloed kan hebben.”
Verstrekkende impact
De onderzoekers geloven dat hun bevindingen een verstrekkende impact kunnen hebben. Daarbij wordt opgemerkt dat beleidsmakers en belanghebbenden in de industrie bij hun strategieën voor de implementatie van autonome voertuigen prioriteit zouden moeten geven aan de meerwaarde voor de mobiliteitsbehoeften van achtergestelde gemeenschappen. “Hierdoor kan het vertrouwen in de technologie worden opgebouwd, waardoor de kloof in de toegang tot de technologie kleiner kan worden gemaakt”, werpt Igusa op.
“Vele Amerikaanse steden beschouwen de gedeelde micromobiliteit, zoals elektronische scooters, als een manier om de vervoersmogelijkheden in gebieden met lage inkomsten te verbeteren”, geven de onderzoekers aan. “Bij de onderhandelingen over contracten met de overheden, werd vaak bepaald dat de bedrijven het aantal scooters uitsluitend mogen verhogen wanneer een gedeelte van hun aanbod is gericht op gebieden met achtergestelde bevolkingsgroepen. Daarbij kan onder meer worden gewerkt met kwetsbare of oudere bevolkingsgroepen.”
Het vertrouwen en de steun van het publiek zal volgens de wetenschappers absoluut essentieel zijn voor een succesvolle inzet van autonome voertuigen. Een studie van het Amerikaanse National Disability Institute twee jaar geleden voorspelde dat autonome voertuigen veel mensen met een beperking zouden kunnen helpen om uit hun huis te komen en werk te vinden. Tom Foley, directeur van de groep, wees er daarbij op dat een gebrek aan vervoer vaak tot isolatie leidt, wat kan leiden tot psychische problemen.
“Er is in de Verenigde Staten een epidemie van eenzaamheid, vooral bij ouderen en mensen met een beperking”, benadrukte hij. “Ik ben ervan overtuigd dat zelfrijdende wagens ooit een veilig en praktisch alternatief zullen worden voor menselijke chauffeurs. Zelfrijdende auto’s bieden niet alleen oplossingen voor de stedelijke omgeving, maar kunnen ook in landelijke gebieden een meerwaarde bieden.” Alleen al in de Verenigde Staten zouden naar schatting 25 miljoen mensen door hun beperking ook in mobiliteit worden begrensd.
Meer over dit onderwerp:
- Zelfrijdende pods helpen voetgangers bij oversteken drukke straat
- General Motors schort bouw zelfrijdende auto’s voorlopig op
- Shanghai kondigt lancering tests met zelfrijdende wagens aan
- Schiphol start met zelfrijdende shuttles voor vervoer bemanningen
- Over twee jaar debuteren zelfrijdende wagens op Britse wegen