managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Wereldwijde muziekverkoop zet onafgebroken groei verder

Posted by managing21 on augustus 1st, 2024

De wereldwijde muziekverkoop zal in 2028 een omzet van 53 miljard dollar laten optekenen, tegenover 43,9 miljard dollar inkomsten die dit jaar mogen worden verwacht. Dat blijkt uit een rapport van analist Omdia. In 2027 zal de sector de kaap van 50 miljard dollar inkomsten kunnen melden. Er wordt aan toegevoegd dat een groot deel van de groei de volgende jaren door China zal worden aangebracht. 

“De wereldwijde muziekverkoop zal ook de volgende jaren een verdere groei kunnen melden”, merken de onderzoekers op. “De sector is daarbij door een voortdurende groei gekenmerkt. Er kan momenteel al tien jaar van een onafgebroken stijging melding worden gemaakt. Die trend zal zich ook de volgende jaren verder blijven manifesteren. Er zal in 2028 gewag kunnen worden gemaakt van veertien jaar onafgebroken groei, nadat de eerste veertien jaar van deze eeuw door een voortdurende daling werden getekend.”

De wereldwijde muziekverkoop voorspelt dit jaar een omzet van 43,9 miljard dollar. – Foto: Pixabay/Fernando Zhiminaicela

Abonnementen – waaronder platforms zoals Spotify, Apple Music en YouTube Music – zullen naar verwachting een groot deel van de groei in de sector vertegenwoordigen. “Deze activiteit liet vorig jaar een omzet van 24,3 miljard dollar noteren”, merkt Omdia op. “Dit jaar wordt een stijging met 10,4 procent tot 26,8 miljard dollar voorspeld. In 2018 zullen abonnementen meer dan 34,4 miljard dollar inkomsten realiseren. Dit betekent dat de sector de volgende jaren op een gemiddelde groei met 7,2 procent mag rekenen.”

Inkomsten uit reclame zullen volgens Omdia tot 2028 een gemiddelde groei met 5,7 procent per jaar vertonen. Daarmee zal die sector een beduidend sterkere groei vertonen dan de fysieke verkoop, die op een jaarlijkse gemiddelde stijging met 2 procent kan hopen. De groei van de fysieke verkopen zal zich ook de volgende jaren doorzetten, maar die stijging zal wel een duidelijke vertraging vertonen. In 2028 mag nog een toename met 0,2 procent worden verwacht. De fysieke verkopen zullen op dat ogenblik 7,3 miljard dollar inkomsten genereren.

De inkomsten uit audio en video, aangebracht door reclame, bereikten vorig jaar een niveau van 4,9 miljard dollar. Dit jaar wordt een stijging met 8,1 procent tot 5,3 miljard dollar voorspeld. In 2028 zou een niveau van 6,5 miljard dollar worden bereikt.

China

Omdia verwacht dat China in de ranglijst met grootste muziekmarkten van de wereld de volgende vijf jaar een sterke opmars zal maken. Verwacht wordt dat China in 2026 een grotere muziekmarkt zal worden dan Duitsland. Het jaar daarop zou het Aziatische land ook het Verenigd Koninkrijk voorbijsteken.

De onderzoekers merken nog op dat in 2018 het marktleiderschap in Azië nog altijd in handen van Japan zal zijn. Het jaar daarop zal die positie volgens Omdia echter door China worden overgenomen. In het rapport wordt opgemerkt dat de muziekverkoop in China vorig jaar een niveau van 1,97 miljard dollar haalde. Voor dit jaar wordt een stijging met 22,1 procent tot 2,4 miljard dollar voorspeld. In 2026 zou de Chinese muziekverkoop de grens van 3 miljard dollar doorbreken. In 2028 zou een omzet van 4 miljard dollar worden gehaald. Op dat ogenblik zal alleen de Verenigde Staten nog een grotere muziekverkoop kennen dan China.

“Muziekmaatschappijen moeten deze cijfers met een grote tevredenheid verwelkomen”, geeft Simon Dyson, analist bij Omdia, aan. “De sector zal in 2028 op een periode van veertien jaar onafgebroken groei kunnen terugblikken. Elk jaar zullen daarbij nieuwe records kunnen worden gemeld in landen die in het verleden zwaar door piraterij werden getroffen, maar nu een bijdrage leveren aan de inkomsten uit muziekopnames. Er moet ook vooral naar China worden gekeken. De Chinese muziekverkoop zal immers in amper vijf jaar ruimschoots een verdubbeling kennen.”

Meer over dit onderwerp: