Europese Unie zal uitstootregels voor autosector niet versoepelen
Posted by managing21 on december 13th, 2024
De Europese Commissie heeft geen enkele intentie om het beleid over de uitstoot van het wagenpark in de Europese Unie bij te sturen. De regels voor de uitstoot van koolstofdioxide door het autoverkeer zal niet worden versoepeld. Dat heeft Wopke Hoekstra, Europees Commissaris voor klimaat, gezegd. Verscheidene autogroepen, politieke partijen en overheden hadden nochtans recent op een versoepeling aangestuurd.
Onder meer de Europese Volkspartij (EVP), de grootste politieke fractie in het Europese parlement, heeft een campagne gelanceerd om de Europese klimaatwetgeving te versoepelen. De fractie schaarde zich daarmee achter een aantal autofabrikanten en regeringen van lidstaten, die eerder ook al hadden gevraagd om de regelgeving af te zwakken.

De Europese autosector dreigt met een aanzienlijke banenverlies te kunnen worden geconfronteerd. – Foto: Audi
De betrokkenen hopen dat de Europese autosector zich op die manier gemakkelijker zou kunnen herstellen. De Europese autoproductie maakt een moeilijke periode door. Er worden in de sector mogelijk duizenden arbeidsplaatsen bedreigd. Dat is het gevolg van een zwakke vraag, de Chinese concurrentie en de tegenvallende verkopen van elektrische wagens.
De Europese Volkspartij vraag dat de autofabrikanten een verlichting krijgen van de uitstootlimieten die voor volgend jaar waren vastgelegd. In het algemeen wordt verwacht dat vele autocontructeurs er niet zullen in lukken om die limieten te halen. De European Automobile Manufacturers Association (Acea) wees erop dat de sector mogelijk 15 miljard euro aan boetes zou kunnen krijgen omdat de doelstellingen van volgend jaar niet zouden worden gehaald. Die boetes zouden de mogelijkheden voor investeringen ernstig kunnen uithollen.
Volgens de Europese Volkspartij zou bij de evaluatie over de emissiegrenzen met een gemiddelde van drie jaar moeten worden gerekend. Autoconstructeurs die hun limieten volgend jaar dreigen te missen, zouden hierdoor de twee volgende jaren hun achterstand in te halen en op die manier alsnog een boete vermijden.
De partij wil ook dat de Europese Unie afstapt van zijn plannen om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden. Volgens de Europese Volkspartij mag dat verbod niet gelden voor motoren die op alternatieve brandstoffen – biobrandstoffen, hernieuwbare brandstoffen of synthetische brandstoffen – draaien. Ook zou volgens de partij rekening moeten gehouden worden met de inzet van plugin hybrides, wagens die minder uitstoot veroorzaken, maar niet elimineren.
Arbeidsplaatsen
De Europese autosector heeft nochtans al belangrijke stappen gezet om de overstap naar een duurzame aandrijving te kunnen maken. Een duurzaam wegverkeer vormt een belangrijke pijler van de ambities van de Europese Unie om tegen midden deze eeuw uitstootvrij te worden. Maar in Duitsland bereidt de Christlich Demokratische Union (CDU), onderdeel van de Europese Volkspartij, zich voor op de volgende nationale verkiezingen, die in februari volgend jaar worden georganiseerd. De problemen van de Duitse autosector kunnen in de verkiezingsstrijd een belangrijke factor worden.
Jens Gieseke, een Duits parlementslid van de Europese Volkspartij, benadrukte dat zijn fractie een realistische benadering van de duurzame transitie vraagt. Hij wees erop dat er inspanningen moeten worden gedaan om de Europese autosector, die veertien miljoen arbeidsplaatsen vertegenwoordigt, te steunen. Er zijn al bij diverse partijen uit de sector en diens toeleveranciers – waaronder Volkswagen, Ford, Bosch, Valeo en Michelin – ontslagen gemeld.
Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie en eveneens lid van de Europese Volkspartij, heeft beloofd persoonlijk de leiding te zullen nemen over een nieuw initiatief om de Europese autosector bij zijn transitie naar een duurzame toekomst te helpen.
Wopke Hoekstra, nochtans zelf ook lid van de Europese Volkspartij, benadrukte echter dat de Europese Commissie geen enkele intentie heeft om de klimaatwetgeving aan te passen. “De klimaatregels zijn nodig om de de wettelijk bindende emissiedoelstellingen van Europa te halen”, benadrukte hij. “Bovendien bieden de regels aan de Europese bedrijven een voorspelbaar investeringsklimaat.”
Meer over dit onderwerp:
- Ferrari wordt leverancier van motoren voor Cadillac F1 Team
- EVgo krijgt krediet van 1,25 miljard dollar van Amerikaans ministerie van energie
- Volkswagen probeert sluiting van Duitse fabrieken te vermijden
- Stellantis verlengt nogmaals productiestop in fabriek van Mirafiori
- Chinese autobouwer Nio kondigt kostenbesparingen aan