managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Fairtrade kent snelle groei

Posted by managing21 on juli 3rd, 2006

De wereldwijde omzet van fairtrade-producten is het voorbije jaar met 37 procent gestegen tot 1,1 miljard euro. Dat is volgens de Fairtrade Labelling Organisations International (FLO) vooral te danken aan de uitbreiding van het fairtrade-aanbod in de supermarkten, die daarmee willen inspelen op de stijgende interesse van de consument voor ethisch geproduceerde goederen. 

Het magazine Food and Drink Europe (FDE) stelt dat de Amerikaanse markt voor fairtrade koffie het voorbije jaar met 70,9 procent is gestegen. In Groot-Brittannië werd een stijging met 34 procent genoteerd. Ethisch geproduceerde suiker kende in Frankrijk een meerverkoop van 125 procent, terwijl de omzet aan fairtrade bananen in Oostenrijk met 46 procent omhoog ging.

“De snelle groei toont aan dat de consument meer interesse toont voor een positief handelsmodel dat voor de landbouwers eerlijker en duurzamer is,” stipt de FLO aan. “Steeds meer bedrijven azen op de internationaal bekende fairtrade-symbolen om daarmee in hun winkels te kunnen uitpakken.” Wereldwijd zijn er nu 508 gecertificeerde fairtrade-organisaties, verdeeld over 58 landen. Dat betekent een groei met 127 procent sinds 2001. Het aantal geregistreerde handelaars is in diezelfde periode met 132 procent toegenomen. Er zijn nu 1.483 erkende fairtrade-producten.

Volgens het Britse Ethical Trading Initiative (ETI) beginnen ook de supermarkten in te zien dat ethisch handel een win-win situatie kan opleveren. “Indien een bedrijf een waardevolle relatie kan opbouwen met zijn leveranciers, kan dit een band van vertrouwen opwekken en onderbrekingen in de bevoorrading vermijden,” stelt de organisatie.