Ford ambieert een nieuwe overwinning in 24 Uur van Le Mans
Posted by managing21 on februari 3rd, 2025
Over twee jaar zal Ford Motor met een nieuw prototype aan de 24 Uur van Le Mans deelnemen. De constructeur heeft daarbij de absolute ambitie om de wedstrijd te winnen. Dat heeft Bill Ford, topman van het Amerikaanse concern, gezegd. Ford wil met die terugkeer opnieuw aanknopen met zijn successen uit de tweede helft van de jaren zestig van de voorbije eeuw, toen de Amerikaanse autobouwer erin lukte om de race vier keer op rij te winnen. Daarmee wordt ook een herhaling van de strijd tussen Ford en Ferrari, de jongste winnaar van de wedstrijd, mogelijk.
Ford boekte in 1966 met een GT40, bestuurd door Bruce McLaren en Chris Amon, een opmerkelijke zege in de 24 Uur van Le Mans. Daarmee maakte de Amerikaanse constructeur aan de hegemonie van Ferrari, dat zes jaar rij de wedstrijd had gewonnen, een einde. Ford zou vervolgens met de GT40 gedurende vier jaar de 24 Uur van Le Mans domineren. Die reeks werd in 1969 afgesloten met een zege van Jacky Ickx en Jacky Oliver.

Bruce McLaren en Chris Amon wonnen in 1966 met de Ford GT40 Mark II de 24 Uur van Le Mans. – Ford Motor
Daarna zou Ford echter gedurende vele decennia grotendeels verderop in de klassementen moeten worden gezocht. In 1982 werd met de C100 nog wel een poging tot een terugkeer ondernomen, maar dat werd geen groot succes. Als motorenleverancier zou Ford daarentegen nog enkele keren de eerste plaats bekleden. Dat gebeurde met de Gulf Mirage in 1975 en met de Rondeau in 1980, wagens die telkens door een Cosworth-motor van Ford werden aangedreven.
Nu maakte Ford echter bekend opnieuw met de successen uit de tweede helft van de jaren zestig van de voorbije eeuw te willen heraanknopen. Bill Ford gaf daarbij aan dat de Amerikaanse autobouwer over twee jaar in de Hypercar-klasse aan de start van de 24 Uur van Le Mans zal verschijnen.
Tien concurrenten
Hij herinnerde er daarbij aan dat op de vijftigste verjaardag van de eerste zege van de Ford GT40 in Le Mans in 2016 met de Ford GT in de Franse uithoudingsrace opnieuw een overwinning – in de klasse GTE Pro – werd geboekt. Ford komt met de Mustang GT3 momenteel al in het World Endurance Championship (WEC) uit en keert volgend jaar, in samenwerking met Red Bull Racing, ook naar de Formule Eén terug. De Amerikaanse autobouwer is daarnaast ook actief in het World Rally Championship en het World Rally-Raid Championship.
Verdere details over de nieuwe racewagen die Ford in Le Mans wil inzetten, werden niet bekendgemaakt. Verwacht wordt dat de wagens ook in een aantal andere uithoudingswedstrijden aan de start zullen verschijnen. In een reactie op de aankondiging benadrukten woordvoerders van het World Endurance Championship en de Automobile Club de l’Ouest, de organisator van de 24 Uur van Le Mans, bijzonder tevreden te zijn met de terugkeer van Ford.
De aankondiging van Ford betekent dat in de Hypercar-klasse over twee jaar minstens tien verschillende fabrikanten zullen racen, op voorwaarde dat alle bestaande deelnemers actief blijven. Nagenoeg alle grote autobouwers zullen daarbij een vertegenwoordiger hebben. Niet alleen Ferrari, de eeuwige concurrent van Ford, maar ook Aston Martin, Cadillac, Alpine, BMW, Peugeot, Porsche, Lamborghini en Toyota kunnen immers aan de start worden verwacht.
Meer over dit onderwerp:
- Tussen Ford en Ferrari heerst een eeuwige rivaliteit
- Historische racewagen van Mercedes-Benz geveild voor 53 miljoen dollar
- Lamborghini Racing hoopt op samenwerking met nieuwe partner
- Alpine ambieert top vijf in de Formule Eén
- Ook McLaren denkt aan hypercar voor uithoudingsraces