Ferrari is klaar om dreiging Amerikaanse importheffingen op te vangen
Posted by managing21 on maart 13th, 2025
De Italiaanse constructeur Ferrari is voorbereid op mogelijke importheffingen die de Verenigde Staten aan de Europese autofabrikanten zouden kunnen opleggen. Dat heeft Benedetto Vigna, chief executive van de Italiaanse autofabrikant, gezegd. Europese autofabrikanten hebben de voorbije maanden in grote onzekerheid geleefd, waarbij de dreiging van mogelijke Amerikaanse importheffingen bij velen de alarmbellen deden rinkelen. Analisten gaven eind vorig jaar echter al aan dat Ferrari voor dergelijke maatregelen minder gevoelig zou zijn dan de andere Europese autobouwers.
“We zijn klaar met een aantal tegenmaatregelen”, benadrukte Benedetto Vigna. “We hebben een plan dat Ferrari in staat zal stellen om zo goed mogelijk met elk mogelijk scenario om te gaan.” Concrete details over die maatregelen gaf de topman van de Italiaanse constructeur echter niet vrij. Pas wanneer het officiële cijfer over de mogelijke Amerikaanse importheffingen wordt gepubliceerd, zal Ferrari volgens Vigna zijn tegenmaatregelen bekend maken. De Amerikaanse president Donald Trump heeft ermee gedreigd buitenlandse autofabrikanten een importheffing van ongeveer 25 procent op te leggen.
“We kijken wat er de volgende weken en maanden gebeurt”, gaf Vigna aan. De invoerheffingen zullen naar verwachting een grote impact hebben op de automobielindustrie, rekening houdend met de sterk geglobaliseerde toeleveringsketens en de grote afhankelijkheid van productie in Noord-Amerika, die in sterke mate in Mexico is gesitueerd. De invoerheffingen voor autobedrijven die momenteel op het United States, Mexico and Canada Agreement (USMCA) kunnen rekenen, werden eerder deze maand door Donald Trump tot 2 april uitgesteld.
Prijsstijgingen doorrekenen
Analisten benadrukten eerder al te verwachten dat Ferrari op het gebied van Amerikaanse invoerheffingen een uitzondering zal zijn in de Europese automobielsector. Ferrari produceert zijn auto’s weliswaar uitsluitend in Italië, maar het bedrijf is anderzijds goed gepositioneerd om eventuele prijsstijgingen aan de klanten voor zijn exclusieve luxewagens door te rekenen.
Ferrari maakte eerder al bekend het voorbije jaar uitstekende prestaties te hebben kunnen noteren. De jaaromzet liep met 12 procent op tot 6,7 miljard euro. De nettowinst groeide met 21 procent tot 1,5 miljard euro. In totaal verkocht Ferrari vorig jaar 13.752 wagens. Dat vertegenwoordigde een stijging met 0,7 procent tegenover het jaar voordien.
Daarmee werd 2024 het beste jaar uit de geschiedenis van Ferrari. Dat was volgens de constructeur vooral te danken aan een sterke productmix en een groeiende vraag naar gepersonaliseerde voertuigen. Dit jaar verwacht Ferrari opnieuw een omzetgroei van 5 procent, waardoor de inkomsten tot meer dan 7 miljard euro zouden oplopen. Ook de nettowinst zou een stijging met minstens 5 procent laten optekenen.
Vigna gaf verder nog aan dat Ferrari op het voorziene schema blijft voor de geplande onthulling van zijn eerste volledig elektrische wagen later dit jaar. De lancering zou op 9 oktober plaatshebben in de vestiging van de constructeur in Maranello. Het eerste elektrische model is één van de zes nieuwe types die Ferrari dit jaar wil lanceren.
Meer over dit onderwerp:
- Politieke activiteiten Elon Musk wegen op verkopen Tesla
- Ook McLaren Automotive begeeft zich op de suv-markt
- Zweedse batterijfabrikant Northvolt vraagt faillissement aan
- Nettowinst Stellantis is het voorbije jaar met 70 procent gedaald
- Maserati bergt plannen voor elektrische Folgore op
- Nissan blijft geïnteresseerd in nieuwe partnerships
- General Motors stelt chief artificial intelligence officer aan
- Rivian kondigt voor eerste keer kwartaalwinst aan
- Honda verwacht aanzienlijke impact Amerikaanse invoerheffing
- Toyota lanceert in Europa negen elektrische modellen