managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Het einde van het Beckham-merk?

Posted by managing21 on juli 4th, 2006

Het afscheid van David Beckham als kapitein van het Engelse nationale voetbalteam luidt wellicht het einde van zijn kracht als merknaam in. Dat is de stelling van een aantal reclamedeskundigen. De 31-jarige voetballer van Real Madrid is op dit ogenblik vijftien miljoen pond waard aan reclamecontracten met onder meer Gillette, Pepsi en Adidas. 

Ben Treadaway, verkoopsdirecteur van het onderzoeksbureau TNS Sport, stelde dat de beslissing van Beckham geen impact heeft op de huidige contracten, maar hij voegt er aan toe dat merken wellicht niet meer geneigd zullen zijn om grote mega-contracten af te sluiten met de voetbalster. “Beckham wordt een ex-superstar,” aldus Treadaway in de Britse krant The Guardian. “Dit luidt het begin in van zijn hoogtepunt als merk.”

Treadaway merkte daarbij op dat Beckham jarenlang gewerkt heeft aan het opbouwen van een wereldmerk en dat zijn marketing-mogelijkheden aanwezig zullen blijven, maar wellicht in mindere mate dan nu het geval is. “Op het gebied van sponsoring en reclame heeft hij tot nu toe altijd in een opwaartse spiraal gezeten en hij is een groot ambassadeur voor het voetbal. Dat zal nog wel een tijdje zo blijven.”

David Beckham is de beste betaalde voetballer uit Groot-Brittannië. Zijn persoonlijk fortuin wordt op 75 miljoen pond geraamd, dat hoofdzakelijk door commerciële contracten tot stand is gekomen. Bij Real Madrid zou hij ongeveer 120.000 pond per week verdienen. Eén van zijn grootste contracten tekende hij in 2004, toen hij voor drie jaar een samenwerking aanging met Gillette. Dat leverde hem ongeveer 40 miljoen pond op.

De voorbije maand tekende hij nog een driejarig contract met Motorola, nadat hij in juli vorig jaar door Vodafone was gedropt.