managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Midden-Oosten wordt reclamecentrum

Posted by managing21 on juni 15th, 2007

In het Midden-Oosten maakt de reclame-industrie een immense groei door. Uit een studie van het Pan-Arab Research Center blijkt dat de reclamebestedingen in de regio het voorbije jaar met 22 procent stegen tot een totale omzet van 4,6 miljard dollar. Het centrum van de Arabische reclamesector is Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Alleen in China zou de reclamesector nog een sterkere groei kennen.

“Het Midden-Oosten is nog steeds een traditioneel gebied, maar toch opent de regio zich voorzichtig voor de westerse cultuur,” aldus het magazine Campaign. “In verscheidene land is een restrictieve verkoop van alcohol toegestaan en steeds meer snackketens en gigantische winkelcentra doen er hun intrede.” Reclamebureaus uit het Midden-Oosten winnen nu ook prijzen op befaamde festivals, zoals Tonic Communications (Dubai) in Cannes.

Het Pan-Arab Research Center berekende dat de reclamebestedingen in het Midden-Oosten vorig jaar toenamen met 22 procent en uitkwamen op 4,6 miljard dollar. Het Midden-Oosten telt tweehonderd tot vierhonderd gratis televisiezenders. Marktleider is MBC, dat 35 procent van het Arabische publiek aantrekt. Het voorbije jaar werd er voor 1,3 miljard dollar besteed aan televisiereclame.