managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Europese verkeersinfrastructuur is ongeschikt voor oorlog met Rusland

Posted by managing21 on juli 29th, 2025

De Europese wegen, bruggen en spoorwegen zijn in hun huidige staat ongeschikt om in geval van een oorlog met Rusland snel tanks, troepen en militair materieel over het continent te verplaatsen. Dat heeft Apostolos Tzitzikostas, Europese commissaris voor transport, in een gesprek met de Britse zakenkrant Financial Times gezegd. Tzitzikostas wil daarom een budget van 17 miljard euro uittrekken om de infrastructuur grondig te moderniseren en daarmee de militaire mobiliteit binnen de Europese Unie te versterken.

“Als de tanks van het militaire bondgenootschap Navo zich snel naar het oosten moeten verplaatsen om te reageren op een Russische aanval, zullen ze stranden in tunnels, bruggen doen instorten en vastlopen in grensprocedures”, waarschuwde Tzitzikostas. We worden geconfronteerd met oude bruggen die moeten worden versterkt, smalle bruggen die dienen te worden verbreed en bruggen die simpelweg nog moeten worden gebouwd.”

Volgens Tzitzikostas is het onmogelijk om Europa efficiënt te verdedigen als legers zich niet snel kunnen verplaatsen. “De realiteit is dat het weken, soms maanden duurt om materieel en troepen van West-Europa naar Oost-Europa te verplaatsen”, beklemtoonde hij. De bestaande Europese verkeersinfrastructuur is grotendeels ontworpen voor civiel gebruik. Waar vrachtwagens doorgaans tot 40 ton wegen, komt een tank al snel aan een gewicht van 70 ton. Dit is echter een belasting waarvoor veel Europese wegen en bruggen simpelweg niet zijn gebouwd.

De Europese Commissie werkt nu aan een strategie die ervoor moet zorgen dat troepen zich binnen enkele uren od hooguit enkele dagen over het continent kunnen verplaatsen in geval van een aanval. Daarvoor worden vijfhonderd infrastructuurprojecten, verspreid over vier strategische militaire corridors, aangepakt. Welke projecten dat precies zijn, wordt om veiligheidsredenen niet openbaar gemaakt.

Bredere voorbereiding

Wel stelde Tzitzikostas dat de projecten in samenwerking met de Navo en de militaire commandanten van het bondgenootschap worden ontwikkeld. Daarnaast wil de Europese Unie bureaucratische obstakels wegwerken. “We moeten vermijden dat tanks aan de grens blijven steken in papierwerk,” gaf Tzitzikostas aan.

De strategie maakt deel uit van een bredere Europese voorbereiding op een mogelijk militair conflict met Rusland, rekening houdend met een eventuele afbouw van de Amerikaanse militaire aanwezigheid op het Europese continent. Mark Rutte, secretaris-generaal van de Navo, waarschuwde in juni nog dat Rusland tegen 2030 een van de lidstaten van het westerse militaire bondgenootschap zou kunnen aanvallen.

De Europese Unie werkt inmiddels aan een herbewapeningsplan ter waarde van maximaal 800 miljard dollar. Dat is bedoeld om de afhankelijkheid van Amerikaanse defensiemacht te verkleinen en beter weerstand te kunnen bieden tegen Russische agressie. Hoewel de Europese Commissie in haar voorstel voor de begrotingsperiode van 2028 tot 2034 een bedrag van 17 miljard euro uittrekt voor militaire mobiliteit, waarschuwen diplomaten van de Europese Unie dat dit bedrag tijdens de onderhandelingen tussen de lidstaten nog kan worden verlaagd.

Volgens Tzitzikostas is de mobiliteitsstrategie een aanvulling op de Navo-afspraken om de defensie-uitgaven op te trekken naar 5 procent van het bruto binnenlandse product, waarvan 1,5 procent bestemd zou zijn voor militaire infrastructuur. “We kunnen het ons niet langer veroorloven om niet voorbereid te zijn of afhankelijk te blijven,” besloot Tzitzikostas.