managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Royal Caribbean profiteert van groeiende interesse jonge reizigers

Posted by managing21 on juli 30th, 2025

De cruiserederij Royal Caribbean heeft zijn winstverwachtingen voor het hele jaar verhoogd. Daarbij verwijst het bedrijf naar het grote aantal boekingen dat kon worden geregistreerd. De rederij boekte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een winst van 1,2 miljard dollar, tegenover een positief resultaat van 854 miljoen dollar dezelfde periode vorig jaar. Royal Caribbean boekte de voorbije drie maanden een omzet van 4,54 miljard dollar. 

Royal Caribbean kondigde ter gelegenheid van de presentatie van de kwartaalcijfers aan voor het lopende jaar een winst tussen 15,41 dollar en 15,55 dollar per aandeel te verwachten. Eerder was gewag gemaakt van een bedrag tussen 14,55 dollar en 15,55 dollar. Het aandeel van Royal Caribbean is dit jaar al met ongeveer 53 procent in waarde gestegen.

Jason Liberty, chief executive van Royal Caribbean, merkte op dat de voorkeuren van de reizigers veranderen. Hij zei dat steeds meer mensen ervoor kiezen om vaker op vakantie te gaan en daarbij opteren voor belevingsgerichte reizen. Volgens Royal Caribbean zegt 75 procent van de consumenten van plan te zijn de volgende twaalf maanden aan toeristische reizen minstens of meer geld uit te geven. Volgens Liberty is het aanbod van Royal Caribbean samengesteld om aan deze veranderende verwachtingen te voldoen.

Royal Caribbean registreerde tijdens het tweede kwartaal een groei in boekingen ten opzichte van de eerste drie maanden van dit jaar. “Er is vooral een toename merkbaar van reizigers die dichter op de vertrekdatum boeken”, beklemtoonde Liberty. “Deze trend moet in sterke mate worden toegeschreven aan het groeiende aantal jongere cruisereizigers. Millennials en jongere generaties vertegenwoordigen inmiddels ongeveer de helft van alle passagiers. Deze klantengroep blijkt bovendien bereid te zijn om extra te betalen om dichter bij de vertrekdatum alsnog een reis te kunnen boeken.”

Sterke interesse

Verder meldde de rederij dat de capaciteit tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar met 5,8 procent is toegenomen. Royal Caribbean telde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 2,3 miljoen reizigers. Het bedrijf gaf verder aan dat de boekingen voor de nieuwe schepen die dit jaar worden gelanceerd – de Star of the Seas en de Celebrity Xcel – goed presteren. “De sterke vraag die voor onze nieuwe schepen en bestemmingen kan worden opgetekend, bewijst dat onze strategie werkt en aansluit bij de wensen van de hedendaagse reiziger”, verduidelijkte Liberty.

“Vrijetijdsbesteding en reizen vormen nog steeds de belangrijkste categorieën waarin de consumenten hun uitgaven in de volgende twaalf maanden willen verhogen”, gaf Liberty aan. “De sector presteert daarbij beter dan restaurantbezoek, live entertainment, shoppen en zelfs lichaamsverzorging.” De topman voegde eraan toe dat Royal Carribean ook zijn reisopties voor zowel luxe cruisereizigers als nieuwkomers, onder meer met privé-eilanden en nieuwe reisroutes, uitbreidt.

Royal Caribbean waarschuwde wel dat de winsten van het lopende kwartaal mogelijk onder de eerdere verwachtingen zouden kunnen blijven. “De escalerende spanningen tussen Israël en Iran en de onzekerheden rond het handelsakkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie hebben tot hogere brandstofkosten en een grotere prijsvolatiliteit geleid”, beklemtonen experts. “Deze knelpunten wegen ook op de cruisemaatschappijen.”

In juni had ook sectorgenoot Carnival Corporation zijn winstverwachting voor het lopende jaar verhoogd. Daarbij voerde de rederij aan dat vakanties op zee nog steeds betaalbaarder zijn dan vakanties op het land.